Urinvägsinfektion?
Har ett 6 årigt marsvin som jag misstänker har urinvägsinfektion. Hon har kissat blod några gånger och jar börjat avmagra. Hon dricker väldigt sällan men hon får gurka ca 3/4 ggr per dag. Märkte även att hennes bakfötter har börjat svullna för nån dag sen. Vi ska ringa veterinären o boka tid i början av nästa vecka men tänkte fråga ifall det finns nån huskur man kan ge henne nu innan. ska jag ta båda marsvinen till veterinären? Med tanke på att de bor i samma bur?
Kan vara urinsten också och då är det inte så mycket du kan göra. Men köp tranbärsdryck i mataffären och ge henne genom en liten spruta. Om det är UVI kan det hjälpa. Det är viktigt att hon får i sig vätska så ge henne extra gurka om hon inte dricker. Att tassarna svullnar upp kan bero på att hon är stillasittande, för att hon mår dåligt. Håll extra rent i buren och städa bort allt kissigt spån dagligen så att hon inte sitter i det. Du behöver inte ta båda marsvinen till veterinär men skulle råda dig att ta det sjuka till veterinär så snart som möjligt. Det går snabbt utför om hon slutar äta och/eller dricka. Lycka till!
Hanna

Om det skulle vara UVI, vad skulle veterinären rekommendera då?
Troligtvis Bactrim dvs antibiotika. Det brukar ges både vid urinvägsinfektion och luftvägsinfektion. Har jag fått till mina grisar. Några droppar morgon och kväll i 10 dgr. Huskur är sockerfritt tranbärskoncentrat men med blod i urin så har urinvägsinfektionen spridit sig till urinvägarna/urinblåsan och veterinär måste kontaktas så snabbt som möjligt. Marsvin blir ju så snabbt dåliga…och det är ju en dam med hög ålder du har. Hon har ju säkerligen ont men de är ju duktiga på att dölja det. Ja allt det har ju #1 skrivit men jag hoppas allt går bra för er.
Tack så mycket för svar!