Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1208 ggr
Marsvinsälskaren
1

Juvertumör

Hej!

Vi har nyligen fått veta att ett av våra marsvin, Vifslan, har en juvertumör (eller två). Den är än rätt så liten, och det är möjligt med operation. Dessutom ska det vara ganska goda chanser att det går bra. Själv är jag helt för det, men det är väldigt dyrt, och det är inte jag som betalar, utan mina föräldrar. Vad har ni för erfarenheter om det här, hur jag jag övertala mina föräldrar att det är värt det?

bohan85
0

Är hon försäkrad? För då minskar ju kostnaden en hel del…

Marsvinsälskaren
0

#1 Nej det är hon inte, tyvärr. Fast vi har funderat på att skaffa en nu, om det är möjligt. Men det är ju också ett problem att man tydligen inte kan veta innan operation om tumören är godartad eller elakartad, utan efteråt kan skicka tester för att få veta. Om den är elakartad, är det kört då?

godisgrisen
2

Jag lät operera bort en juvertumör på Pansan i maj förra året. Hon var då drygt 3,5 år. Det blev lite jobbigt efteråt med infektioner i såret och så men hon klarade sig igenom det och blev helt återställd. Hon mår aldeles utmärkt nu. Vad det kostade kan jag tyvärr inte redogöra för det har jag förträngt. ;-) Men det var inte så blodigt har för mig att det var under 2000kr.

Mina marsvin är inte försäkrade eftersom jag har 30 st finns det inte en chans att det lönar sig då. Jag lägger istället undan en summa för att kunna göra de veterinärinsatser som behövs.

Marsvinsälskaren
0

#3 Vad bra att höra att det gick bra! Vilken veterinär utfördes det hos?