Bur till 4 marsvin?
Hallo, hur stor bur bör man ha till marsvin?
Till 4 marsvin, som du har skrivit i rubriken bör man ha en bur på ca 150 cm längd och 60-70 cm bredd. En bokhylla vore ett alternativ :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

- jahaja….så en 120 eller 140 går inte?
Nej, inte till 4 marsvin.. Men varför funkar inte en bokhylla? :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

tkr inte att det ör så fint, dessutom bor jag i lägenhet o har inte hur mkt plats som helst..har ett bord där buren står såatt dom kommer upp från golvet lite..

tkr inte att det ör så fint, dessutom bor jag i lägenhet o har inte hur mkt plats som helst..har ett bord där buren står såatt dom kommer upp från golvet lite..
Men jösses, det är väl klart att en 140-bur går bra? De är jättestora verkligen. De brukar väl t.o.m. vara 140x70 cm?
Min erfarenher är att ytan per marsvin faktiskt blir mindre viktig ju fler djur man har tillsammans. Alltså det viktigaste är att de har stor totalyta att röra sig på.
Jag har haft fyra honor i 120x60, och det är precis vad som är lagligt. Om man har fyra honor som kommer jättebra överens och ett par sitthyllor så funkar det utmärkt. Dock skulle jag inte ha fyra hanar i den buren, de kräver mer utrymme. 130x70 skulle nog funka bra till fyra honor
btw så fick jag städa varnnan dag då, viktigast att man städar ofta om de bor många

jag städar var tredje dag redan (har bara en för tillfället )vill att det skk va fräscht, har marsvinen i köket så..
saken är att jag har ftt tag på en 120 bur..verkar som att 140 är väldigt ovanligt.. :(
det är honor de handlar om…som antagligen kommer komma bra överens eftersom dom är så pass unga när jag sätter ihop dom.. Vet att de e godkännt men är det ok?
Jag tycker att 120x60 är en bra bur till tre marsvin men för litet för fyra. Men det är mina egna åsikter och erfarenheter.

mm, de va det jag misstänkte.
ingen som har en 140 bur tillsalu?
Om jag har förstått det rätt så ska du bara ha tre marsvin nu till att börja med? Köp då 120-buren och ha den så länge, får du tag på en 140 kan du ju sälja 120-buren igen :)

fast det är ju just det jag försöker undvika… alltså att byta byta hela tiden…vill ju ha en såatt jag kan köpa ett till marsvin sen om jag vill, utan att behöva leta bur igen då…

försök och leta på olika köp och sälj sidor, blocket är ju ett bra exempel, det läggs ju flera hundra annonser in varje dag. Kan du inte göra ett eget bygge då? :) Det är ju både roligt och bra.
Håller tummarna för att du ska hitta en 140 bur.

fast det beror lite på, jag har en låda hemma med hjul..den e nog 100*100…men hoppar dom inte ut?

Det är ju bra! Hur hög är kanten då?

inte mer än 20 cm tror jag.. dessutom, om jag tec har ett hus o dom hoppar upp på taket så går det juinte…o dom brukar hoppa..
alltså, ja vill helst ha en bur..delt föratt jag har den på ett bord så dom kommer upp i vår höjd, men också föratt man kan cha små hyllor sånt..o kan stänga..