Hjälp!!
Hej!
Jag har två stycken honor på ungefär 3 månader. De är syskon och flyttade hit för cirka 2 veckor sedan, de bodde tidigare hos en annan familj.
I början var dom skygga, de låg mest under hyllplanet jag har i buren och lät inte så mycket, antagligen för att de var rädda och allt var nytt och sådär. De har under dessa veckor blivit mer aktiva och springa runt i buren och utforska och så vidare, vilket är bra.
MEN: Igår/idag började ett beteende jag inte har märkt förut, och det ser inte ut som ett positivt sådant.
Den ena honan (Siv) har börjat bli väldigt dominant och jaga runt den andra honan (Lisbeth) i buren samtidigt som hon gör ett slags kuttrande ljud. Den undergivna honan springer ju självklart iväg och liksom piper. Det ser nästan ut som om den dominanta försöker "hoppa upp" på henne. Detta har pågått i omgångar under hela dagen.
De ligger inte ens brevid varandra längre utan den undergivna ligger under hyllplanet och den dominanta på burgolvet.
När man plockar upp dem och har dem i famnen/knät är det inga problem utan bara när de är i buren.
Någon som vet vad detta kan bero på? Blir lite orolig.
Inget att oroa sig för. Dom båda har förmodligen varit undergivna i sitt förra hem och den ena visar nu vem som bestämmer. Det går över snart så det är inget att oroa sig för.
Det börjar bli könsmogna, det är alltid ett marsvin som är ledare, de rangordnar sig !
Åh, så skönt att få någon förklaring på detta! Tack så mycket :))