Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 967 ggr
emiliasv
0

Äntligen!

Jaaaaaaa, äntligen ha vi fått hem våra två små marsvin. Efter allt letande efter rätt, så fann vi tillslut två pojkar hos Drömboets uppfödning :) 

Sent igår kväll fick vi hem dom. En kille på 1 år och en liten bebis på 1,5 månad. 

Nu har jag en liten fråga till er, det var ju några år sedan som jag fick hem mina första marsvin så minnet är inte det bästa… De är väldigt rädda och och ligger och trycker inne i sina hus, de har ätit bra, både grönsaker och hö. MEN de har inte druckit alls nu på ett dygn.. Vad gör jag? 

Och sen, hur länge ska jag låta de vara i buren innan jag kan börja ta upp och ha marsvinsmys? Med en liten filt då, så de känner sig trygga! 

Lite allmänna råd hade varit jättesnällt, om hur jag ska hantera allting nu i början! :)

Frida B
0

De har troligtvis druckit, bara inte när du varit i rummet. Antar att du inte suttit och stirrat på dom 24/7? ;)

Jag började ta upp dom från dag 1 haha, kunde inte hålla mig.  Annars så kom ihåg att det kan ta ett år att få dom tama, så låt det ta tid :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Tjeja
1

Marsvin blir inte tama förrän man hanterar dem. Som skyggdjur har dem inbyggt i sig att reagera på allt som rör sig som är ovant. Därför hjälper det inte att vänta lång tid och ge dem en massa lugn så kommer de känna sig tygga som med många andra djur.

Utan tvärt om, de behöver utsättas för det dem är rädda för och upptäcka att det faktiskt är mysigt och trevligt. Så börja plocka upp dem och hantera dem efter någon dag bara och se till att alltid muta dem med något extra gott så de blir belönade varje gång du grejar med något som skrämmer dem, så som när du hanterar dem eller städar buren tex etc.

det är klart att direkt efter flytten till er kanske stresshormonerna var lite väl höga och de behöver landa lite en dag eller så. Men sedan är det bara "tvångsgos" som kan få dem tama :)

Lycka till! 🌺

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

philippazon
0

Får man låna tråden lite och fråga vad du menar med tvångsgos? :) Får hem mina första marsvin imorgon (taaggaaaadddd) och undrar lite hur jag ska gå till väga. Ska jag låta dom vara i en dag och sedan börja umgås med dom ? Typ försöka klappa dom, mata ur handen osv.? Bits dom om man stressar dom lite? För visst är det ytterst ovanligt att marsvin bits? 

MvhPhilippa

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

Tjeja
0

Med "tvångsgos" menar jag att börja hantera dem. Lyfta dem lite, klappa och pilla på dem. Plocka upp dem i knäet. Många marsvin blir stela av skräck och är lätta att hantera och pilla på. Andra blir sprattliga. Det är olika. Men man kan lika gärna börja hantera dem direkt. 

Plocka upp i knäet och låta dem ligga där tills de vågar röra sig alternativt lugnat ner sig. Ha en godisbit med i knäet (kan ju förstås vara bra att veta då vad för gott som är grisens favorit, något som är riktigt oemotståndligt gott för just det marsvinet, även marsvin har ju olika smak).  När marsvinet börjar sniffa och tugga på godbiten har den liksom redan accepterat läget. Låt den gnaga och gotta sig några minuter i lugn och ro och börja sedan göra nästa sak. pilla på tassarna t e x. Det är ju viktigt att kunna klippa klorna på dem. Så vänj dem vit tasspillande så snart som möjligt.

Givetvis ska man ta varsamt i dem. inte hålla fast så man gör dem illa eller så, utan bara hantera dem varsamt på samma sätt som du skulle göra om dem redan var tama.

Sedan behöver man kanske inte pussa på dem första dagen. utan börja första dagen med knäet och hantera. När den vant sig vid att bli hanterad och gillar dina händer kan du kanske möta dem ansikte mot ansikte och pussa på dem också.

Hantera dem så kanske någon timma åt gången några gånger om dagen så de får återhämta sig emellan "gos-och-hantering-sessionerna".

Ju mindre du pillar med dem, ju mindre tama blir dem, de kan ibland snabbt tappa sin tamhet om man inte håller på med dem dagligen. Ju mer du grejar med dem varje dag, ju tamare och gosigare kommer dem att bli.

🙂

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Arinah
1

Angående vatten, så dricker en del marsvin knappt alls, och andra mycket. Beror bla på övrig kost, det är mycket vätska i grönsaker. De hittar vattenflaskan när de blir törstiga.

Om man vill att ens marsvin skall bli tama, så skall man hantera dem mycket och ofta. Det är bra att vara tydlig, och inte tveka i sina rörelser när man tar upp dem. Bäst är att mota dem i ett hörn och sen skopa upp dem. Tvekar man och det blir marsvinsjagande istället, blir det ingen positiv upplevelse.