Fleecefrågor
Jag vet att det finns massa trådar som fleece, men det får bli en till ☺ Har börjat med fleece, då jag är såååå less på spån i hela huset! Har även två gröna ikea lådor för hö och kiss med toalätt i. De kissar även en del där de sover.. Frågor: varför har man tidningspapper underst? Behövs det? Jag har plastmatta i buren.. Hur många lager handdukar/fleece är lagom? Nu har jag en dubbelvikt handduk och dubbelvikt fleece. Tips på bra fleecefilt? Testade en filt jag hade hemma som inte alls ville släppa igenom kisset, trots massa tvättande och använder aldrig mjukmedel. . Ralf och Blixten verkar verkligen gilla fleece, de sträcker verkligen ut sig och myser mer än jag tyckt att de gjort innan! Så nu vill jag få det att fungera bra! Tack!
Hörni! Hjälp! Tycker att fleecen alltid är blöt där de kissat.. och marsvinen luktar kiss… har jag fel sorts fleece??? Har bytt fleecen och blöta handdukar varje morgon.
Inte säker på att det är lagligt att endast ha fleece i buren. Diskar du ur den när du byter filtar?
De har som jag skrev två stora lådor med strö i. Vet att man ska ha strömaterial i halva buren! Hittills har det inte blivit blött ner till botten , det har bara kommit till det översta lagret handdukar. Men när jag storstädar och byter allt brukar jag torka botten med.
Hej! Jag har haft son fleece man köper för 39kr på rusta och ica m.m http://www.rusta.com/se/plad-flisan-p50221133.aspx Där finns en länk. jo tidningspapper behövs inte. Jag brukar ha 3 st handdukar i 1 x 40 burar och 4st i 120 x 50 burar och efter alla 3 -4 handdukar så lägger jag på fleecefilten. vad kul att dem har börja sträcka ut sig mer!
Hm, jag har provat med fleece i 1/3 av hagen, spån i 1/3 och sedan någon slags papperspellets i 1/3. Men jag tyckte att fleecen var väldigt opraktisk, kisset lägger ju sig ovanpå först och då går de ju i det och får kiss i pälsen. Men om de kan lära sig att göra sina behov på ett ställe så är det ju kanon. Men hur ofta gör ni rent när ni har fleece då? Tvättar ni i maskin?
Jag har fleece i en del av buren, en fjärdedel kanske, och kisset åker rätt igenom med en gång, inget som lägger sig uppå? Men har dels billiga filtar från rusta och ett par väl använda gamla ikea-fleece filtar. Har läst att en inte ska använda sköljmedel till fleece men det har jag gjort av ren vana. Har helt parfymfritt och så (även till mig själv pga doft/kemikalieöverkänslighet).
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Vi gillar fleece, det går fort att städa och det fint ut! Och min tvättmaskin går ändå jämt ( har tre små barn..) så en maskin till här o var spelar ingen roll😊 ska tvätta mina filtar några vändor till och se om det blir bättre, för det blir blött först. Har märkt att marsvinen gärna krafsar bort fleecen och kissar direkt på handdukarna!
#5 Jag har bytt varannan dag nu, har fleecen/handdukarna uppdelat i två. Så där de kissat mest kan jag byta oftare och det andra när det behövs typ var 4 dag.
Kanske skulle ge det en chans till… Nu har jag bara spån i hela buren. Spånen är slut men fleecefiltarna finns ju kvar :)