Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1233 ggr
RebeccaG
0

Kastrera eller ej?

Undrar en grej… 
Jag har 3 damer hemma. En på 5 år och 2 st som blir 1 år i maj. Då jag inte är intresserad av avel(vill inte föra massa nya individer till världen, finns redan massa utan hem osv) så fundrerar jag på att kastrera de två yngre. Delvis för att undvika sjukdomar, men också för att slippa PMS-bråket i buren. 
Den äldra damen är inte kastrerad, men har läst rätt mycket om äggstockscystor och vill inte riskera att mina små blir sjuka. Den äldre överväger jag inte att kastrera, då jag inte vill utsätta henne för narkosen då hon redan börjar bli lite upp i ålder.

Vad tycker ni? 
Är det värt att kastrera dom yngre?

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

JonnaCecilia
0

Ser ingen anledning att utsätta dem för det egentligen. Förstår oro för cystor men för att slippa cystor och pms behöver du göra en hysterektomi annars funkar systemet fortfarande och blir ingen ändring i temperament och så.

Görkan
1

Alltså det är isf en stor buk-op som innebär en del risker. Utan allvarlig anledning skulle jag nog inte göra det. Det kan tas bort när det blir problem. Det är inte alla marsvinshonor som får problem av det heller. Även om de utvecklar cystor osv så behöver det inte tvunget leda till problem. Däremot kanske du kan se över hur buren är utformad, vad de har för möjligheter att gå undan, att leka, att trötta ut sig osv. Har du plats till en kastrerad hane så är det nog det bästa du kan göra för de :-)

bohan85
1

#2, finns minst en veterinär i sverige som gör detta via flanksnitt och då blir det ingen stor bukoperation.

Till TS; Jag har tre honor som alla är kastrerade, dock så har jag inte gjort det förebyggande utan de har alla fått besvär (de är släkt). Sista var 5,5 år när hon opererades och det gick bra (flanksnitt och gasnarkos hos en av Sveriges bästa marsvinsveterinärer)

Görkan
1

Bohan: det må vara och det är ju alldeles fantastisk för dig. Men det finns inte många som har Sveriges bästa marsvinsveterinär till hands. Sedan är det också så att varje operation är ett ingrepp som innebär potentiella risker. Även om de kan vara mer eller mindre stora, så finns de alltid. Så man bör alltid avgöra om man ska göra ett ingrepp eller inte.
I det här fallet verkar det vara friska honor med lite temperament. Innan något medicinskt ingrepp diskuteras, borde man kolla om förändringar i miljön kan underlätta problemet. I många fall är det så. Så sparar man pengar och behöver inte ta några risker.

bohan85
1

#4;Jag har henne heller inte nästgårds. Åker en timme enkel resa och vet att många andra marsvinsägare åker mycket längre. Så det beror väl på hur långt man är villig att åka. Hoppas verkligen det blir fler kunniga marsvinsveterinärer.

Eulwen
0

Jag skulle inte kastrera, jag skulle ge dem en större bur så blir det mindre spänt runt brunst. Hur stort bor de idag? Att honor tjafsar runt brunst är liksom inget konstigt.

Vill du inte avla så är det ju bara att låta bli att släppa ihop dem med hane.

En timme enkel resa är vad jag har till jobbet, räknas inte som långt för mig… :P