Ch teddy
Hej! Någon som vill dela med sig av allt ni vet om ch Teddy? Eventuellt posta bilder! Ska hämta min första nästa helg som ska gå med min släthåriga. Tips och allt uppskattas!! Puss kära vänner och grisar
Livet är en film och du är regissören, så se till att göra den bästa filmen någonsin! Peace
CH teddy är en hårt framavlad ras ,dom lever inte lika länge som ett vanligt marsvin det är vad jag har hört
#2 Känner du några CH-teddy uppfödare eller varifrån kommer det ryktet?
Jag är rätt ny på ch-teddy, har nyligen fått in första kull och väntar nu när som helst min andra.
Det går en del rykten om att ch-teddyn har sämre hälsa men jag vet inte var det kommer ifrån. Jag pratade runt med olika uppfödare innan jag skaffade mina och visst finns det lite problem men då främst runt fertiliteten. Dvs, kullarna är små, honorna tar tid på sig att bli dräktiga och det är inte ovanligt att hanar är sterila. Det här är något som har blivit bättre med tiden dock, mkt tack vare att de som har störst inflytande på aveln inom rasen i Sverige idag är duktiga och noga väljer sina avelsdjur. Man har importerat mycket utifrån och kontinuerligt fått in nytt blod (vilket jag personligen tror har gjort stor skillnad på just fertilitetsproblemen).
Jag har haft nonself magpie främst innan och tycker det är stor skillnad i temperament på dessa. Kanske är min uppfattning väldigt färgad av de nyfikna, påhittiga och aktiva magpajsarna men jag upplever ch-teddyn som…. björnar…? De är supergosiga, lugna och lunkar liksom runt och allmänt välbehag. men är inte på något sätt menlösa för det. Jag fick höra att vuxna hanar som gått i avel absolut inte kan sättas ihop med annan vuxen hane (så som jag kan med de flesta av mina magpajsare) men det var det ingen som berättade för min hane… :D Han är stencool och varvar inte upp sig i onödan.
Bild på min första unge, Primo. Pappa är Polka Pigs Biggles och mamma Puffballs Onyx (imp).
Mabel, också import. Nu dräktig med Biggles. Jag väntar ivrigt på ungarna. :)
Gammal bild på Biggles, när han var mindre. Jag ska ta nya i helgen när han är piffad och klar för utställningen. :)
Vera, Mabels dotter (pappa är Jaffa, eng imp). Vera står på tillväxt. :)
Och så sist men inte minst, Puffballs Onyx.
#8 Vilka galet söta marsvin! Finns väl inte så många uppfödare av denna ras ännu? Måste fråga, var har du din uppfödning? Jag har ju redan två selfar men är nyfiken!
Tack! Visst är de söta, jag håller med. :D Det finns inte så många uppfödare och väldigt få i mellansverige tyvärr. Jag bor i Vallentuna, länk till hemsidan finns längre ner i inlägget. :)
Tänkte det för jag var bara inne på SMFs hemsida när jag skulle köpa mina grisar och där fanns det ingen uppfödare av CH-teddy inte allt för långt ifrån Stockholm som hade kullar! Men då vet jag att du finns:)
Men Gud vad söta marsvin ni har! Har med hört dom ska vara lugna! Min lilla bebis ska vi hämta hos polka pigs! Så kul att många har bebisar på hennes grisar! Trevligare person än Ewa får man leta efter! Otroligt hjälpsam!
Livet är en film och du är regissören, så se till att göra den bästa filmen någonsin! Peace
#11 Jag är inte registrerad ännu så därför står jag inte med på listan. :)
I Maj är det SM i Tierp och det är ett guldtillfälle att få transporthjälp av marsvin längre bort ifrån.
#12 Min hane är från Ewa och jag är supernöjd. :D
Jag har en ch-hona som är över 5 år nu så hon har nog inte hört att de inte ska leva lika länge 😉som andra. Jag har också en ch-hane som funkar jättebra i en av mina hanflockar så han har väl inte heller fattat hur de ska vara 😉.
Honan i fråga är nog det marsvin jag skrattat mest åt. När hon står vid burkanten och tigger mat så sträcker hon sig inte ut över kanten utan bara rakt upp så långt hon kan och då råkar hon ibland trilla ner på ryggen och om marsvin kan se förvånade ut så är det just det hon ser ut att vara varje gång.
Jag har 3 ch-teddy och alla är helt underbara på sina egna sätt precis som många andra marsvin är så vet inte om de är speciella på något sätt för att de är ch-teddysar. Kan inte uttala mig om avel då jag aldrig avlat på den här rasen.