Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 500 ggr
jojjehanna
0

Dålig efter kastrering

Våra två marsvin kastrerades igår och det gick bra. De bor i separata burar pga slagsmål. I natt hade de handdukar i buren ovanpå toalättströet och båda hade bajsat. Vi bytte handdukar imorse och Max har inte kissat/bajsat på hela dagen, ligger i sitt hus och är trött, har nog ont. Jag ringde veterinären som sa försök få honom att äta o dricka, se hur såret ser ut o håll koll i natt o ring imorgon om han inte blir bättre. Har inte kunnat kolla såret än för jag är själv skadad av bett när jag särade deras bråk i söndags, inflammerat sår o har bandage. Inväntar min man. Har ni tips? Han har ätit gurka o sallad men inte allt, när vi lagt i huset o det verkar som att han ätit lite hö. Dricker inte när man ger flaskan men vet ej om han druckit tidigare. Vi är så oroliga. Tyvärr fyller sonen 7 judt idag, vi har stängt o släckt i hans rum för Max skull men farfar etc börjar komma nu.

Fridaaaa
0

Köp hem Critical Care och stödmata med. 

Tyvärr är risken stor att de inte kommer att kunna bo ihop sen heller om de slåss nu.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jojjehanna
1

Vi vet, vi provar men annars kan de få en hona var som sällskap, med kulorna kvar blir det ungar och det vill vi inte. Han har faktiskt blivit bättre. Ätit lite, mumsat havregryn och bajsat en hel del. Vi har inspekterat dem och det ser bra ut. Vi ska fortsätta ha koll men det verkar gå åt rätt håll.

bohan85
1

Marsvinshanar brukar kunna vara "låga" efter kastrering i flera dagar, också beroende på vilken metod de sövt med kan de även vara slöa. De jag har kastrerat har jag matat ca var 3:E timme med Critical Care (man får "tvinga " i dem). Gör man inte det och de inte äter i övrigt så blir de snabbt dåliga…

Men det låter bra att han börjat äta!

jojjehanna
1

Tack! Ja, det går åt det bättre hela tiden, de kissar o bajsar och både rör sig mer i buren och äter mer. Man får väl förstå att de är sega inser jag, har säkert ont.

bohan85
0

Fick du inget smärtstillande utskrivet?

jojjehanna
0

Nej, de sa att detta var rutin. Hurdant brukar man få och hur ges det?

jojjehanna
0

De fick smärtstillande på spruta innan hemgång och det skulle verka i ett dygn.

bohan85
0

Jag har gett Metacam hemma, är en söt sirap som ges i munnen. Marsvin som har ont rör sig mindre och tenderar att äta sämre enligt min erfarenhet. Har inte alltid fått det utskrivet tyvärr men har det hemma till ett marsvin som äter det dagligen mot andra åkommor.