Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 690 ggr
Tikzi
0

Felaktig information?

Jag sitter och små läser lite ur en av mina böcker från när jag studerade djurvård och börjar ifrågasätta en del saker. I kapitlet om Marsvin står det bland annat att de ska ha tillgång till Saltsten? Citerar: "Marsvin behöver salt, som ges i form av en saltsten" Detta trodde jag man skulle undvika att ge dom. Det står även att man kan ge dom Potatis. Detta med potatis vet jag inte så mycket om men jag har aldrig gett mina grisar det iallafall för jag har hört att det inte är bra för dom. Under kategorin Tillskottsfoder skrivs det även att man kan ge dom frysta grönsaker (Upptinade).  🤔
Har ni några kommentarer om detta? Själv sitter jag och funderar på om jag gjort helt fel med att inte ge mina saltsten.

Generation to generation, I will never die. 
I will continue to live aslong as I´m alive. Blomma

Idakarrlsson
0

Marsvin har inte det behovet av salt för att behöva salt sten. Så nej dem behöver inte saltsten. Det jag oroar mig mest för är dina böcker. När var det du pluggade och är dem fortfarande i bruk?

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Fridaaaa
0

Marsvin ska inte ha saltsten. Kan ge dem urinproblem och njurproblem (gäller även kaniner) De svettas inte som vi gör och förbrukar inte så mycket salt så att säga.

Finns bara en enda bok om marsvin jag hittat som är bra och det är "mitt husdjur marsvinet". Sedan sidor som  humlansmarsvin.se, svenskamarsvinsföreningens hemsida och då Artiklar här, stort sätt.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mirinda
0

Först ett litet tillägg till #2:

Den utmärkta  boken Mitt husdjur marsvinet är skriven av Mia Winge. (Lättare att hitta boken på biblioteket och andra ställen om man vet författarnamnet)

Uppfödaren vi köpte våra marsvin av sade att vi inte skulle ge dem potatis. Detta för att potatis som utsatts för ljus (kan ha hänt innan man köpt den) får skador som gör dem giftiga. Ni har säkert sett de där gröna fläckarna på en rå potatis som glömts framme. Uppfödaren sade att det är svårt att upptäcka ljusskador när de är små så hon ansåg att, för säkerhets skull, ska man helt undvika att ge potatis till marsvin. Potatis är dessutom stärkelserikt och mycket stärkelse är inte bra för marsvin. 

Det finns de som ger marsvinen potatis, fast bara i små mängder. Här är en länk till en "potatistråd": http://marsvin.ifokus.se/discussions/4f0f1e9ed3b4fd105a001225-kan-marsvin-ata-potatis

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Tikzi
0

#1 Det var cirka 3 år sedan jag läste, Boken heter Smådjursboken av Britta Lindgren.
Jo jag tyckte det verkade lite skumt att de skrev så där om Saltsten när de egentligen inte ska ha det.  
Boken har mycket vettig information också men en del saker höjer man bara ögonbrynet åt. #3 Tack för länken, ska kolla in den men kommer ändå inte ge mina potatis, finns så mycket andra grönsaker som är bättre. 👍

Mirinda
0

Jag tänker precis som du när det gäller potatis. Vi har så mycket andra grönsaker på marsvinsmenyn att det inte behövs något mer.

En möjlig förklaring till att Småddjursboken rekommenderar sådana tokigheter som saltsten kan vara om den är gammal. Förresten tycker jag att titeln låter bekant. Görs det jämförelser mellan olika smådjur när det gäller t ex kostnader och tidsåtgång? För i så fall har jag läst den för länge sedan.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Tikzi
0

Jag kan inte hitta någon direkt information om kostnader och tidsåtgång förutom under en kategori där det står hur många timmars belysning varje art behöver per dag. Boken verkar vara tryckt 2006 och har en bild på en grå vädur som äter en maskros på framsidan. Påtal om maskrosor så såg jag årets första igår, tänkte gå ut när vädret blir lite bättre och försöka hitta några blad som inte ligger nära en väg till grisarna. 😃

Fridaaaa
0

#6 Läst den också, det står en hel del fel i den dessvärre.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.