Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 940 ggr
albert
0

Luktsinne

Jag skulle vilja veta hur bra luktsinne ett marsvin har. Mina grisar kan stå på grönsakerna och ändå tar det en stund innan dem hittar dem.

Tikzi
0

Jag började fundera lite själv när jag såg ditt inlägg och googlade om det. Finns kanske inte så jätte mycket information eller så söker jag på fel ställen men det jag fick fram var att de har ett välutvecklat luktsinne och kan till och med undersöka mat med hjälp av luktsinnet för att veta ifall de vill äta det eller inte. (Innan de ens smakat). Dina grisar kanske inte var så jätte förtjusta i just dom grönsakerna, inte så hungriga eller stod och höll utkik innan de började äta för att försäkra sig om att inga rovdjur var i närheten. Mina kan kolla runt lite ibland innan de äter, vet inte om det är utav den anledningen eller någon annan.
Förhoppningsvis kanske någon expert här kan kommentera om deras luktsinne mer. 😛

Generation to generation, I will never die. 
I will continue to live aslong as I´m alive. Blomma

[AnimeV4]
0

Jag skulle absolut säga att marsvin har ett välutvecklat luktsinne, så jag tror inte att det är där det ligger. Mina marsvin brukar samla på sig maten utanför skålen genom att ta en tugga av en bit och sen lägga ut den och fortsätta sådär. Säkert för att kompisen inte ska få 😉

Kanske är det den principen som är inblandad när de lägger undan biten, trampar på den och tigger en ny. De brukar ställa sig på bakbenen och/eller söka sig till mina händer efter att de fått en bit av mig, men när man visar händerna som är tomma och pekar på matbiten som de lagt undan brukar de ta den.

albert
0

Tack för svaren. Det låter logiskt att det fungerar på det sättet.

[AnimeV4]
0

Du kan testa lite med dina marsvin och studera dem för att se om de funkar på samma sätt som mina. Ge dem en varsin bit och se om de kommer till dig för mer och tar biten de fick om du visar händerna och pekar åt dem🙂