Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 665 ggr
[julia&marsvin]
0

Rangordningar. "Omval?"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hade 3 marsvin som bott med varandra i flera år. Millan: 5 år Mysan: 3, 5 år Mumsan: 3 år (dotter till Mysan) Den mellangamla, Mysan, var då högst i rang. (Den äldre var för gammal, annars brukar det väl vara den äldsta). I julas flyttade en nya flicka in, Minna, som enligt förra ägaren var mycket hög i rang innan. Hon är en månad äldre än Mysan och alltså ingen unge).. När hon kom försökte hon att bli burens högsta rang men blev istället näst längst ned i rang. Nu har hon börjat tugga pälsen av alla marsvinen, i nacken och på rumpan mest. Hon försöker också slicka i rumpan på marsvinen, på minst två av dem vad jag sett. Rangmarsvinet Mysan stöter bara bort henne då medan Millan med lägst rang låter henne vara. Hon sitter alltså och slickar henne i rumpan. Är det bara som jag misstänker; en kamp om att bli högst i rang? (Hon har ju bott här nu i 4 månader och vant sig vid oss nu.) Eller Är det någon näringsbrist? Det borde inte vara c-vitamin eftersom de får massa gräs varje dag. Eller Är det att hon är uttråkad? (Jag har lagt in pinnar, olika hus, hö har de givetvis.) Eller Kan det vara så annars att hon tvättar Millan från någonting i rumpan? Men hon tvättar ju Mysan också? Eller Någon annan idé? Förlåt för att det blev så rörigt men jag hoppas ni förstår! :)

[julia&marsvin]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild från lägst rangens päls efter en "attack".

anniealex
0

mina två marsvins killar har också gjort detta och han som har högst rang nu, gör också så att han slickar rumpan,biter av päls och även "juckar" mot honom. så är också nyfiken på att få svar på detta!