Ena marsvinet dött
Hej! Ville bara säga att mitt ena marsvin har dött, hon fick ett mycket fint liv. La henne i en skokartong och ställde skokartongen på balkongen för tillfället.. Ska åka ut till landet imorrn och begrava henne i skogen. Sitter just nu och myser med mitt andra marsvin och sörjer lite. Ska åka och köpa en kanin imorrn.. Det har funkat förut, tänkte inte köpa ett marsvin eftersom att "det levande marsvinet" är på övertid och kan dö vilken sekund som helst.. Ville bara göra ett inlägg så att man vet läget ;) Hejdå!
Skulle vara kul om ni kommenterade :)
Då vill jag uppmärksamma dig på bakterien som kaninen kan bära utan att må dåligt, medan den kan ta död på marsvinet! (Kunnigare person får väldigt gärna fylla i!) Kan du inte låna en kompis till ditt marsvin så länge? Hur gammalt är marsvinet?
#2 Vad menar du med att låna en kompis till marsvin så länge? Men jag har haft Marsvin och Kanin i samma bur förut utan dödsfall. Marsvinet ska fylla 6 år
Tänk på att en kanin kan även oavsiktligt sparka ihjäl ett marsvin. Dessutom är det lag på att marsvin ska gå minst två och två. Alltså med ett annat marsvin. :)
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
#3 Du kan låna ett marsvin tills ditt marsvin du har nu inte lever längre. Då kan du lämna tillbaka marsvinet till stället du lånade det ifrån, utan att behöva tänka på att sälja det sen. Det är klart att det kan gå bra, men varför chansa? 6 år alltså. Då skulle det ändå vara vettigt med en yngre kompis. Även om marsvinet skulle vara 10 år skulle det fortfarande behöva en kompis. Man kan inte tänka "Äsch, det är ändå så gammalt och lever inte så länge till".
Och som #4 säger kan kaninen lätt sparka ihjäl ett marsvin pga de kraftiga bakbenen vilket även får mig att tänka på att de inte talar samma språk och inte riktigt äter samma föda heller. Det är även lag på att marsvinet ska ha minst en artfrände, ja.
Okej okej, jag köper väl två marsvin då! För marsvin kan faktiskt sörja ihjäl sig!
Okej okej, jag köper väl två marsvin då! För marsvin kan faktiskt sörja ihjäl sig!
#4 Både ja och nej. Det finns en sådan regel, men det står också att man får ha djuret ensamt om det finns särskilda skäl. Ett väldigt gammalt skruttigt djur kan vara ett sådant skäl.
1 § Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#9 Tack, nu vet jag lite mer :)
Ha inte kaninen med marsvinet. Träffas ibland men inte boendes tillsammans.
Bättre att skaffa en marsvinskompis till marsvinet tycker jag.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#11 Nä, ändrade mig
#9 Ja det vet jag :) Min hane fick gå ensam tills han kastrerade då han var så himla dominant så han skadade andra hanar. Dock med tjejer i buren bredvid :) #12 Bra att du tänkte om. Hoppas att ditt kvarvarande marsvin får det bra med sina nya kompisar och jag beklagar att ditt ena marsvin dog.
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
Hej, jag har haft en kille som bodde själv på grund av att han bara inte klarade vara med andra. Han var aggressiv mot andra marsvin redan i affären men han fick vara med oss hela tiden och han fick mycket kärlek. Han blev nio år när han dog.