Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1255 ggr
Majsor01
2015-05-15 00:57
0

Akut! Hjälp

H jag är så förtvivlad och rädd just nu! Pelle är alldeles konstig! Han och hans kompis bor i mitt rum, och för en kvart sen vaknade jag av ett konstigt rasslande och klickande ljud! Och när jag då gick till buren för att kolla så låg Pelle mitt i buren på sidan och såg helt medvetslös ut! Och det var från han ljudet kom från! Han är fortfarande så , och när jag tar upp honom så är han helt lealös och vill inte reagera!! Vad ska jag göra?!?! Snälla hjälp! Pelle ska dö! Vad kan det vara med honom?? Förlåt för slarvigt inlägg men orkar inte skriva så noga just nu! Hoppas vad ni ser vad som står skrivet!!

[lottas-kaniner]
2015-05-15 01:08
0

Kontakta vet

*~HamsterHamster~*
2015-05-15 01:18
0

Omedelbart veterinären. 

Nödvet på natten så fort som möjligt.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Majsor01
2015-05-15 01:23
0

Bor på landet! Och distriktsveterinären här har inte uppåt på natten på helgdagar! Isåfall får vi åka in till Göteborg, men det är 9 mil dit!! Tänk om mamma och pappa inte vill köra så långt på natten??:(:( Han har börjat dregla nu också! Och rycker! Som han har kramp!!

*~HamsterHamster~*
2015-05-15 01:34
0

distriksvetten brukar ha ett nödnummer du an ringa, eller privatnummer, dock tror jag inte att han kommer överleva detta, det kanske är bättre om ni avlivar honom hemma på direkten.

mvh, HamsterHamster

Majsor01
2015-05-15 01:36
0

Vingar försökt ringa men det kommer bara telefonsvarare att dem inte har öppet på helgdagar:( hur avlicar man ett marsvin hemma? Det måste man väl göra hos vet??

[KEEL]
2015-05-15 01:37
0

Om du är minderårig är det dina föräldrars ansvar att ta hand om djuret så dom har inget val.

Denna kommentar har tagits bort.
hannaj98
2015-05-15 01:40
0

Ring en jour veterinär, även om du inte kan åka dit kan dom tipsa dig om vad du ska göra. Blå stjärnan vet jag har jourtelefon. Dyrt dock men definitivt värt det. 

Blåstjärnans jourtelefon: 
Betaltelefon kl. 21.00-07.00 alla dagar, 20 kr per minut.
Telefon 0900-208 08 88

Majsor01
2015-05-15 01:42
1

Mamma ska åka in med honom till Göteborg nu! Om han överlever resan:( där får de undersöka honom och se om han får som a in eller inte! Men inte någon i min familj kan avliva vårt eget marsvin själva! Skulle aldrig kunna göra det:( åh min älskade Pelle!

Majsor01
2015-05-15 01:44
1

#7 det låter väldigt hemskt att bryta nacken på sitt eget husdjur! Varken nån i familjen skulle kunna höra det:( kommer må dåligt i evigheter efter om vi knäcker backen av vårt eget husdjur:( är det ens lagligt?

Majsor01
2015-05-15 01:45
0

Men mamma är påväg till vetten nu!

*~HamsterHamster~*
2015-05-15 01:47
2

#10 sa ju att det låter hemskt, men det är mycket stressfriare för djuret om det avlivas hemma på direkten utan stress, att åka till vetten för att avliva den betyder ofta rejäl stress innan döden, jag har bättre känsla när det fått dö "utan" stress i en omgivning den känner.

Jag tror han kommer få somna in tyvärr, men trycker tummarna!

Super att hon är påväg!

mvh, HamsterHamster

Majsor01
2015-05-15 01:52
0

Tack för ditt förslag iallafall! Och för att du håller tummarna för Pelle! Hoppas verkligen att han blir bra, men jag är ju förberedd på det värsta nu:(

[lottas-kaniner]
2015-05-15 09:36
0

Här där jag bor har vi också distriktsveterinär, och där får man ett mobilnummer att ringa om det är akuta ärenden, dygnet runt.

Karmatarerskanise
2015-05-15 10:23
0

Hur gick det?

*~HamsterHamster~*
2015-05-15 10:32
0

#15 undrar jag med😕

mvh, HamsterHamster

Majsor01
2015-05-15 11:25
5

Hej igen! Han lever fortfarande, veterinären sa att det var ett epilepsianfall! Visste inte att marsvin kunde få det! Han fick nån medicin hos veterinären så blev han typ bra igen! Han är precis som vanligt idag! Lika sprallig och glad som alltid. Veterinären sa också att han skulle få nån medicin som vi skulle ge honom om det kom ett till anfall, men nu skulle vi bara avvakta. Så länge han mår bra och inte får epilepsianfall för ofta så skulle han få leva och ha det bra, sa veterinären. Så tydligen behövde min bebis inte avlivas! Hade förberett mig på det! Är verkligen jätteglad!

*~HamsterHamster~*
2015-05-15 11:32
0

#17 grattis! 😃

mvh, HamsterHamster

Majsor01
2015-05-15 11:49
0

Tack!:)

[lottas-kaniner]
2015-05-15 13:08
0

Vad kul att du får ha honom kvar ett tag till.

JonnaCecilia
2015-05-15 19:35
0

Åh så skönt att din mamma hann in till veterinären och att det gick att behandla! Härligt med lyckligt slut :)

EvaLuna
2015-05-15 23:30
0

Underbart att höra! Bra där Pelle 🌺

[AnimeV4]
2015-05-15 23:33
0

Vad skönt att det gick bra, trots att det lät så illa! De kan allt få till mirakel, de små :)

Angående att avliva själv fick jag göra det för bara ett par dagar sedan och det gick väldigt fort och lätt. Jag lär göra det själv i fortsättningen också om jag inte redan är hos veterinären om det skulle behövas (om de behöver avlivas snabbt, annars även då hemma).

Majsor01
2015-05-17 13:03
0

Tack:)

iibaa
2015-05-17 19:48
13

Jag vill börja med att säga vad skönt för er att Pelle klarade sig! Sen vill jag också be TS om ursäkt för att det här kommer bli lite OT.. Jag bara måste kommentera #7: jag tycker det är vanskligt att du rekommenderar vilt främmande personer på ett nätforum att avliva djur genom att bryta nacken på dem. Har du koll på vad lagen säger om avlivning av djur? För det första vill jag ändå säga att du har rätt i en sak: enligt lagen ska man bespara djur onödigt lidande, vilket kan innebära att man bör avliva dem så snabbt och stressfritt det bara går. Följande verkar du dock ha missat: 1. Den som avlivar ett djur ska ha god kännedom om och behärska den aktuella metoden. Vet man inte exakt hur man gör får man således inte göra det heller. Just nackdislokation är typiskt en metod som man verkligen måste behärska för att få det rätt. Den kräver anatomiska kunskaper och rätt metodik. Gör man fel är det lätthänt att ryggraden bryts av längre ner, vilket gör att döden inte inträder ögonblickligen. Det medför ju istället ökat lidande för djuret, vilket jag tror vi kan vara överens om inte är acceptabelt. 2. Om ett djur ska avlivas genom nackdislokation MÅSTE det först bedövas, det vill säga göras medvetslöst, förutsatt att det väger över 150g. Det står även i lagen hur olika djurslag ska/får bedövas inför avlivning. Därmed vill jag ha sagt att det är bra att i vissa situationer kunna avliva djur själv, men man ska ha läst på om både det ena och det andra och veta vad man sysslar med.

Endezeichen
2015-05-18 12:16
1

#25 Håller med om att nackdislokation kräver kunskap. Det är inte sällan folk (som du säger) "bryter fel" och djuret lever ännu en stund och lider. #0 Otroligt skönt att du fick behålla ditt djur i livet! Nu känner ni igen ett epilepsianfall om det händer igen och då kan ni agera direkt med medicinen ni kommer få. Kan inte tänka mig rädslan ni upplevde när han började klucka och krampa bara sådär. Ta hand om ditt djur och bra att dina föräldrar agerade och åkte in trots att det skedde mitt i natten! Och jättebra att du sade till dem som det var!

MarsvinsGrisarna
2015-05-18 13:03
2

Vad skönt att allt gick bra för ditt lilla marsvin :) Ibland ser ett mirakel, precis som med mitt marsvin för ca två år sen. Då hon också låg helt ledlös på sidan med kramper, och ynkligt pippande, ögonen såg livrädda ut och lika så jag. Hände också en natt, och min moster kom och körde oss till Läckeby djursjukhus ca 12mil. När hon låg helt livlös nästa hela vägen och jag var nästan säker på att hon skulle dö. Men höll handen över rycken på henne hela vägen för att känna om hjärtat fortfarande slog. Så länge de finns liv finns det hopp! Väl framme och uppe på undersökningsbordet gick hon runt normalt. Efter undersökningar så visade sig att hon drabbas av kolik och haft extrema smärtor i magen, bil resan hade satt i gång magen igen. Så man ska alltid ta sig till en vet för även om de verkar hopplöst så kan de ändå lösa sig.