Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 883 ggr
Whippet
2015-05-22 22:19
0

Allergi?

Hej

Kan man ha marsvin om man är allergisk mot pälsdjur? Är allergisk mot timotej också och hö innehåller ju det.. Har dock 2 hundar och en hamster känner ingenting.

I'm out Vilar huvudet i handen

[Gnagare2]
2015-05-22 23:59
0

Jag rekommenderar ingen att göra det jag gör,nämligen att ha marsvin trots att jag är allergisk mot hö,och det går utmärkt bara jag byter kläder och har handskar plus tvättar armar och händer efter att jag gett dom hö. Det blir mycket att pyssla med,men alla dom rutinerna hjälper mig att kunna ha kvar mina små älsklingar.

Sen har jag märkt att det är skillnad på olika hö sorter. Höet jag köper från bönder är mer jobbigt än höet från djuraffärer av nån konstig anledning.

Fridaaaa
2015-05-23 07:29
0

Beror på vad för pälsdjur.
Kolla hos doktorn för säkerhets skull

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Gnagare2]
2015-05-23 08:18
0

Allergi kan ju ha den egenheten att det inte syns på allergitester hos läkaren,och så skaffar man marsvin tex,och så blir man allergisk efter ett år eller så. Allergin kan dröja innan den ger sig till känna.

Fridaaaa
2015-05-23 08:20
0

#3 Nja allergi brukar synas, men överkänslighet däremot syns inte.

Ja allergi kan uppkomma när som i livet. Men betyder inte att man är allergisk innan man märker det.

[Gnagare2]
2015-05-23 08:32
0

#4 Jag kan ge mig själv som ett exempel,jag började rida när jag var 6-7 år och har hållt på med alla möjliga djur sen dess. Hästar,hundar,kaniner och marsvin. Det var först när jag var runt 20 års åldern som jag blev allergisk mot hö. Det är det som är lite lurigt. Att man inte vet om eller när man blir allergisk. Men jag testade mig ju förståss inte innan jag blev allergisk mot hö. Du menar alltså att det hade synts på tester vid 6-7 års åldern innan jag blev allergisk? Hade jag ingen aning om isåfall, 🙂

Fridaaaa
2015-05-23 08:33
0

#5 Ja alla kan utveckla allergi men betyder som sagt inte att man har allergi som inte syns och sedan vips märks det. Utan allergi är något man kan utveckla med åren nämligen.

Men eftersom TS frågade kring om man tål marsvin om man är allergisk mot pälsdjur så är det bättre att göra ett test för att se om man är allergisk innan eller inte för att vara på säkra sidan. Utveckla allergi kan dock alla göra oavsett.

[Gnagare2]
2015-05-23 08:49
0

#5 Jag  är plågsamt medveten om att allergi kan utvecklas med åren,det var ju det exemplet jag gav. Men om jag hade testat mig innan jag blev allergisk,vid typ 8 års åldern,hade det synts på ett allergitest? Det var så jag menade.