Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 931 ggr
severanka
2015-05-27 09:48
0

Karantän

Hej min marsvin har haft Ringorm. En av de blev aldrig sjuk den andra har ingen utslag kvar pälsen börjar växa på den drabbade område igen. Nu har de varit i karantän två veckor med daglig städ, bad och medicin det jag undrar hur länge måste de vara i karantän hade så gärna velat att de ska träffa sina kompisar men vågar inte ännu. Tack för svar

Fridaaaa
2015-05-27 10:55
0

Tänk dock på att det marsvinet som inte fick symtom kan vara smittare så vid Ringorm bör alla marsvin behandlas.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

severanka
2015-05-27 11:12
0

De har behandlat båda två med droppar den sjuka med salva också båda har badat med svampdödande shampo och både bodde så sterilt som möjligt. Städat och tvättat varje dag behandlat deras skålar och flaskor med 100 grader vatten nästan 3 veckor

busKotten
2015-05-27 17:46
1

Normalt brukar man behandla vecka 1,3 och 5 med medicinvila däremellan. Efter det är det lämpligt att avvakta åtminstone 2 veckor till med karantän om marsvinen inte påvisar några symptom.

Tänk på att eventuell träinredning kan vara väldigt svårt att sanera. Rekommendation är att slänga eller om möjligt köra det i ugnen på ca 75 grader…

Men det åter som du har bra koll på läget…

severanka
2015-05-27 19:14
0

Har slängt deras trä hus och den nya har jag behandlat med ånga innan jag satt in den till mina söta får väl vänta nån vecka till