Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 893 ggr
[Vikning a ängel]
2015-06-03 19:46
0

Marsv

Hej Hej!

Jag har nyligen köpt 2st marsvins honor, de är födda v.17 och kommer från en djuraffär i farsta, djurmagasinet. Jag fick lämna tillbacka 3st marsvin för att de försökte ha ihäl varandra. Och nu har jag 2st nya och de brokar och den ena har bitit holl i örat på den andra. Och det är ständiga bråk och tjafs, och den dominanta bitter den andra och jagar den, den underläggnsa är ganska small och hon får inte vara inne i den andras hus. Och hon sätter på den underlägsna och bitter henne. Den dominanta biter även mig när jag tar upp henne och håller i henne. Hon är inte alls ett travligt marsvin och den andra värkar mäst vara stressad hela tiden. Hon har ett eget hus, men hon 'vill' vara med sin kompis. Och det vill inte den andra. Det är en länghårig och en korthårig, den korthåriga är den som bästemer.

Hur ska jag göra?

Anna O.
2015-06-03 19:54
0

bland kan det hjälpa att ha en kastrerad hane i buren. I värsta fall får du sära på dom, men sålänge dom inte biter varandra tills det börjar blöda så är det nog ingen så stor fara. Mina två är likadana, biter varandra och den ena kurrar när den andra ska in o huset. Dom visar bara vem det är som "bestämmer".

marsisen
2015-06-03 22:47
0

I början bråkar nog alla marsvin om revir o allt sånt. Min hona jaga ut vårat senaste marsvin så hon fölg ur buren..;) Vänta några dagar och se om det blir bättre :)

animal power <3

Fridaaaa
2015-06-04 09:52
0

Hur stor bur har dem?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

busKotten
2015-06-04 09:58
1

Är du säker på att det är honor? Händer att det blir fel i djurbutiken. Två hanar är oftast mer benägna att bråka, speciellt om det är lite lite utrymme som #3 är inne på…

dumbell
2015-06-04 12:47
0

Försök se till så att dem "inte har något att bråka om". Alltså att det finns två matskålar, två hus och så vidare.. Många gånger kan det också vara sånt som de bråkar om.

Be the change you want to see in the world

-Gandhi

[Vikning a ängel]
2015-06-04 14:37
0

Tack för svaren, jag ska underköka själv om det är tjejer eller inte. Den ena växer en hel del och är ganska mycket större en den andra så det är möjligt att det är en kille. Tanken har slagit mig. Men det är inte matten de slås om och de turas om med vatten flaskan, och de har ett var sit hus, de äter inte ur matskålen så matten där bråkar de inte om. Och de har mycket hö så det bråkar de inte om häller. Jag tycker facktiskt att det är ett problem att de inte äter pelletsen i skålen.- Allt ligger alltid kvar dagen efter. Men det får ju kanske så mycket annat gott så då är inte det intressant <3 Men det är mer så att när den större kommer nära den mindre så hoppar den mindre runt och börjar skrika och hon vissar tänderna för den andra och hugger i  luften och hakar tänder, kurrljud hör jag även en del. Och ett typ av visselljud. De jagar också varandra, och den mindre har fått ett hak i örat så att det fatas en liten bit. Buren är 120cm läng, breden vet jag inte.

[Vikning a ängel]
2015-06-04 22:56
0

Det som jag tycker är konstigt är att jag redan har haft dom i ca 1vecka och de började bråka sedan dag 1 och gör det fortfarande.

Anna O.
2015-06-05 08:02
0

Mina är likadana, dom bråkar bits och jagar varandra. Lösningen är att ha två av allt, två hus etc. Eller att köpa en större bur, tyvärr har inte jag tillgång till det nu men istället låter jag båda komma ut varje dag och springa ett tag och när det är varmt så får dom gå ut. Men jag har en rimlig bur nu för dom båda men tänkte beställa en bur på teddytassen. Deras burar är till ett bra pris och verkar bra, vet någon här något om teddytassens burar?

[Vikning a ängel]
2015-06-05 14:00
0

Jag förstår inte varför de ska behöva ha 2av allt, om de värkligen är flokdjur så ska de kunna dela utanproblem. Det ska inte bli som 2st revir i buren. Och trivs de inte med varandra så tycker jag inte att man ska tvinga dom till det, då säljer man den ena för att prova med en annan. Jag vet att marsvin kan passa så pass bra tillsamans att de siter samtidigt och äter ur sama skol och sover tillsamans i ett ända hus utan att bråka. Och det är också vad jag tycker man borde sträva efter. Måste djuren ha varsit revir i buren så har de inte någon nytta av varandra och trivs inte ihop. Mina marsvin trivs upenbart inte ihop då de aldrig vistas ute samtidigt, när den ena är i huset så är den andra ute och tvärt om. Och om den ena skulle kunna kolla ut eller ta sig ut när den andra är ute då tjuter den andra till som ett alarm. Och tjuter tiills den har sprungit och gömt sig. Jg tycker inte det är rätt att tvinga på marsvinen på varandra 'bara' för att de ska ha en vän. Man ska också se till att hita en som facktiskt passar med den man har. Man kan inte spara båda bara för att man själv fäst sig vid dom. Det ska alltid vara för djurens bästa och det tycker jag inte att det är när de inte kan vara med varandra när de är 'flokdjur' som så många här skriver att dom är. Själv vet jag inte om jag facktiskt tror på deta. Jag har nu provat med flera marsvin och det jag har märkt är facktiskt att de har det trevligare i buren medans jag håller i den ena och den andra är i buren själv. Då går den runt och luktar  och småpratar och är jätte glad och bussar för sig själv. Som typ för att säga -Hura jag är själv, monstret är borta. Ni får ju tycka att jag säger dumheter nu. Men efter att ha provat flera olika marsvin och märkt att de inte värkar trivas med varandra så mycket som alla säger att dom borde göra så börjar jag fundera på vad som värkligen är rätt. Nu säger jag inte att hon ska gå ensam, det tycker jag inte. Men jag tycker att de som säljer dom ska säga när man köper vilka par som passar och kanske inte enbart sälja individer. Man vill ha ett par som man ser mathar redan som små. Och som man vet håller hela livet. Jag tycker dock att det ska finnas 2gömor av den änkla anledningen att de ska kunna hita lite mer nöje i buren, men de ska kunna vara i husen samtidigt och värkligen ta nytta av varandra. För om det är 2olika revir i huset så ser jag inte det som bättre en att marsvinet facktiskt går själv. För den som är mindre dominant blir ju stressad av att bara se den andra röra sig i huset. Om ni tycker att det är humant att ena marsvinet är stressat hela sitt liv, då är det erat val. Jag tänker inte acceptera att ett av mina marsvin mår dåligt på det sättet.

Anna O.
2015-06-05 16:59
0

Jag bråkar med mina syskon men måste bo med dom ;) Visst, man ska aldrig tvinga marsvin att bo ihop men de flesta marsvinen bråkar oftast om saker. Det gör ju vi med. Vi andra som har tipsat om att ha två saker menar ju att det skulle vara en lösning. Säljer du det marsvinet som "bråkar" mest kanske det marsvinet kommer bråka med nästa burkompis den får. Det marsvinet vill ju bara visa att den bestämmer så det är inget konstigt med det.

[Vikning a ängel]
2015-06-05 17:30
0

Nu fårstår inte jag dit argument facktiskt, för det är en annan sak när man bor hema hoss föreldrar med syskon. Du kan ändå oftast stänga in dig på dit rum,och du beöver inte umgos med dina syskon, samt att du kan flytta hemifrån. Och en människa har ju inte alls sama funktioner som ett marsvin. De är häller inte sama sak som att vara instängd i en liten gallerbur. Du gav din syn på saken jag förstår att du tycker på det visset. Och det troliga är ändå att jag sparar dom båda och köper varsit av allt. Jag känner bara att det är tråkigt när de inte ens är ute tillsamans utan väntar ut varandra. Jag fick också rekommendationen att köpa en kastrerad hane till dom, kanske är det en lösning. Jag börjar ju fästa mig vid de små tjejerna nu, så de kommer antagligen stanna båda 2.

Anna O.
2015-06-05 17:40
1

Ja jag sa ju att det löser sig med en kastrerad hane. Ja exakt, jag kan ju "låsa" in mig på mitt rum? Det kan ett marsvin också om dom har två hus. Men om du inte tycker det funkar med marsvinen så köp större bur och en kastrerad hane det hjälper eftersom hanen tar bråket istället för honorna.

[Vikning a ängel]
2015-06-05 17:48
0

Ja du har säkert rätt i det, jag bor inte hema och har inte gjort det på ett tag så jag mins inte riktigt hur det var, har nästan bara de bra minena kvar från den tiden ;)

Jag har haft mycket katter innan, ochj hamstrar så dessa är mina första marsvin. Och jag förstog inte att det skulle vara så här myckett bråk och konflikter, och inte att man skulle ha två av allt eller att buren var av minsta laget när jag köpte den. Djurbutikerna säger ju ingenting om sådant. Och jag visste ju att de skulle prata med varandra, men det är ju bara mysigt, det är ju skriken som blir jobbiga. Jag skulle ha köpt av en uppfödare istället, de kan ju förbereda en mycket bätre och tala om hur stort man borde ha och de skulle ju även varit med i priosesen om det skulle bli så att jag undrar öer någonting. Undra hur det kommer sig att man alltid tänker att nästa gång jag köper på en djuraffär så kommer det att bli bättre… Haha ganska typiskt igentligen.

Anna O.
2015-06-05 18:05
1

Om du har några frågor kan du bara pma mig när du vill och hur mycket du vill. :-)