Ljusbruna bajspluttar?
Hej! Ena mitt marsvin har fått ljusbruna bajspluttar. Detta började för ungefär 2 dagarsen? Dom är mycket mindre och ljusbruna men lite av den vanliga färgen också. Jag bytte nyss Hö till ängshö, hon äter av det så det är nog inte något med att hon inte äter. Jag har kollat tänderna, vattnet och höet. Dom dricker vatten och får grönsaker 2 gånger om dagen. Igår testade jag att ge dom båda vatten melon och det var väldigt populärt ;) Har ni några förslag om vad detta kan vara?
Vill inte skrämma dig, men om levern/gallblåsan krånglar så kan bajs ändra färg. Men jag är ingen expert på marsvinspluttar. 🙂
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag är inte heller någon expert så därför var jag tvungen att kolla med er. Förövrigt så äter hon, är ute och springer osv. Vet inte vad det kan vara #1
Marsvin som får i sig för lite fiber får ljusbruna, mindre och ibland lite slemmigare kluttar. När du bytte hö nyligen ändrades fiberinnehållet, vilket medfört att kluttarna ser annorlunda ut . Det behöver alltså inte vara så att marsvinet är sjukt (även om det kan vara så). Frågan är om du inte borde byta hö igen till ett mer fiberrikt. Jag vet inte om det är en omställningsfråga (att det går över av sig själv när hennes kropp anpassat sig till de nya värdena) men personligen hade jag tolkat det som att höet inte var näringsrikt nog för mina marsvin.
Håll koll på vikten och ge Critical Care om hon tappar.
Ängshö är rätt fiberrikt. Detta höet hade dom hos sin uppfödare. Men absolut! Jag ska hålla koll på hennes vikt. #3