Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 613 ggr
Frida Reis
2015-07-08 22:15
0

Mår inte bra?

Hej! Min syster har ett marsvin som heter Terry! (Vi hade två men mitt dog för 1 årsen) Så Terry lever ensam. Han blir 5 år nu i augusti. För någon dag sen så skulle min pappa ge Terry en gurka och då så typ ramlade han runt i buren som om han inte kunde andas. Vi tog upp honom och försökte ge honom vatten men han tog inte emot det. Men till slut blev han normal igen. Satte han i halsen? Vad hände? Och en sak till! Han ställer sig i ett hörn med huvudet in åt varje dag (Inte hela tiden) Varför gör han det? Sörjer han sin bror? Mår han inte bra? Och en liten sak till han ligger aldrig ner! Han står upp och sover. Varför? // Frida

VildaVittra
2015-07-08 22:26
2

Marsvin mår inte bra av att vara ensamma, så många av hans konstiga beteenden kan bero på det. Nu är det så att man faktiskt inte får ha marsvin ensamma i Sverige, det står i föreskriften om hållande av sällskapsdjur att de ska minst vara två, så ni gör bäst i att köpa en ny kompis till honom. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
2015-07-08 22:30
0

Så här står det "1 § Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl. Tidpunkten för, och tillvägagångssättet vid, sammanförandet av djur till par eller grupp ska väljas med hänsyn till djurens art, ålder och kön samt andra omständigheter, så att risken för osämja minimeras.http://www.jordbruksverket.se/download/18.37e9ac46144f41921cd16327/1401795414737/2014-017.pdf

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus