Dagschema
Har haft mina två sommarmarsvin i tre dagar nu och undrar om min dagschema är bra för dom eller inte. Är det något jag ska ändra på eller någon grönsak som inte är bra!?
Det är två honor från samma hem som nu bor i en 120x60 bur, kutterspån över tidningspapper som underlag. Tänker storstäda (dvs ta ut tidningarna och det mesta spånet) ca 2 gånger i veckan, dagligen ta upp pluttar.. De har fri tillgång på vatten, hö och pellets. Grönsaker får de morgon och kväll. Lite vid lunchtid också. Med grönsaker menar jag ca 5 cm gurka, tre isbergsalladsblad och en halv morot. Sen kan de få något godare vid luch som äpple i liten mängd. Tar ut dem i princip varje dag i hage med trädgårdstängsel på gräsmattan, på skuggigt ställe. De får vara ute ca 30-70 min med mig som övervakning. Är vana vid gräs sen tidigare. Försöker gosa och borsta när jag hämtar och lämnar dem från hagen. Har ploblem när jag ska ta dem från buren då de skriker, pipper och springer runt just i det momentet. Sen är de hyvsat lugna men det är hjärtskärande att höra att de blir så skrämda! Några tips? Det ena marsvinet är också mycket högre i rang än det andra och ibland jagar hon henne bort från huset i buren, satte in ett till hus men det händer fortfarande ibland. Något jag kan göra?
Tacksam för svar! :)
Hade inte haft fri tillgång till pellets. Ger inte pellets alls. Havregryn ibland :) Risk för tjocka marsvin med fri tillgång.
Gurka, morot och sallad är godis. Samma med frukt. Ge det få gånger/vecka.
De måste ha cvitaminrika grönsaker som t.ex broccoli, vitkål. paprika.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Kan man ge bönor, jordgubbar och kirskol föresten? :)
Okej, bra o veta! ;)
#4 Men ändra det jag skrev i #1 👍
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tycker att du verkar bry dig väldigt mycket om dina grisar, de kommer att må jättebra hos dig :) Med maten är det precis som #1 säger, men annars finns det inget att "klaga" (eller vad man ska säga) på. När det gäller att få dem tama är det bara att ge dem tid. De kom ju just hem till dig och måste förstå var de har hamnat och vem du är för att känna sig trygga. Bara umgås mycket med dem, sitt vid deras bur så att de lär känna dig och din röst. Sitt med lite gurka/annat gott i handen och vänta tills de vågar sig fram till dig. Lycka till med grisarna :)
A vad bra, ska testa det! ;)