Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1320 ggr
Alliesson
2015-07-13 13:13
0

Sår

Hej! I veckan när jag hade min selfhane Franke i famnen hittade jag en rund sårskorpa i nacken, precis bakom örat. När jag lyfte på pälsen hängde skorpan med och lite var rann ut. Eftersom att han inte verkade vara öm/påverkas av den gjorde jag bara rent ordentligt med sårrengöring och klippte bort päls runt om för att det inte skulle hamna i såret. Har kollat det varje dag och det läker bra. Men idag när jag tog ut honom hittade jag ett sår på sidan (vid magen) och ett till på nacken. På magen är det bara en skorpa, men i nacken finns torkad var. Har ni någon aning om vad det kan vara? Att han skulle kunna bita/klia själv verkar lite orimligt då det nästan är på huvudet i nacken och jag förstår inte hur han skulle nå dit. Han har inga kala fläckar i övrigt och kliar sig inte vad jag kan se. Har överlagt bråk med kompisen men har aldrig sett dem vara osams på riktigt när jag varit hemma? Vad tror ni? Och hur bör jag behandla? Tacksam för svar!

[Ilscuro]
2015-07-14 11:07
1

Om du observerar honom, kliar han sig ovanligt mycket? Jag tänker att det skulle kunna vara skabb kanske? Det brukar marsvin oftast få på mage och nacke och om det är varigt kan det tyda på infektion. Ring till veterinären och dubbelkolla, bättre att ta det säkra före det osäkra.

Hoppas han mår bättre snart :)

Sagolikt
2015-07-14 17:21
0

Det är ju oroande att tre sår "dyker upp" samtidigt. Ett oförklarligt litet sår en enstaka gång kan man kanske leva med, men tre tyder ju på att han antingen har problem med sin sambo eller med objudna gäster (framförallt tänker jag då på skabb). Låter som att ett varv hos en veterinär skulle sitta fint, men var noggrann med vilken du väljer. Ibland hamnar man hos någon som är superduktig på typ kattkatarakt men inte är särskilt hemma på just marsvin.

Alliesson
2015-07-15 20:27
0

#1 och #2 jag ringde veterinären som rådde mig att vänta med att åka in och istället göra rent såren så länge de var "kladdiga" (utan skorpa) samt skilja Franke ifrån sambon Arnold då Arnold förmodligen skulle vara extra elak mot Franke om han redan var skadad. Jag fick dessutom ett eventuellt svar på var såren kommer ifrån: precis när jag kom ut för att skilja killarna åt attackerade Arnold Franke och bet honom i nacken. Så nu bor de i varsin bur bredvid varandra tills vidare. När såren har läkt ska de få prova att flytta ihop i en större bur. Tack så mycket för svaren! Han kliar sig inte och har inga tecken på skabb, så jag tror att det enkla, men tråkiga, svaret är en elak sambo :(