Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 614 ggr
Dibe001
2015-07-20 13:03
0

Äter mindre

Hej, jag har två marsvin som brukade vara matglada (de ena iaf😉) men nu vill de varken äta eller dricka. om jag bara får den ena att äta något kan det andra marsvinet och äta lite grann. 

dem äter ordentligt när dom kommer ut, och dem äter hö, och godis så klart 😉

dem  håller dock formen, blir vaken magra eller tjocka (fast den ena var liite tjock innan) 

Jag har läst att det kan vara baktänderna som har blivit lite för långa, tror ni att det kan vara så?

Ljungåsen
2015-07-20 16:21
0

Jag förstår inte riktigt. Först skriver du att de inte äter alls, sen att de äter lite, och sen att de äter hö. Vad menar du? Om marsvinen inte äter alls så är det riktigt allvarligt. Då stannar tarmrörelserna upp, och det leder till att de dör. I så fall behövs stödmatning. Har du koll på vikten? Det är det absolut enklaste och bästa sättet att märka tidigt att någonting är fel. Om de äter tillräckligt med hö så slipas kindtänderna ner som de ska.

Dibe001
2015-07-20 16:39
0

jag kanske inte var så tydlig, jag menade att de inte äter mycket alls, men att de äter lite iaf.
hö äter den ena ganska mycket men den yngsta är inte lika glad i hö.
Det var ett tag sedan jag vägde dem, kanske ska göra det lite oftare.

Ljungåsen
2015-07-20 16:54
0

Jättebra att den äldre äter hö. Det är det viktigaste för att hålla magen igång och slipa ner tänderna. Lite mindre bra att den yngre inte äter så mycket hö. Vad äter den istället? Gräs (om det är den grövre sorten) fungerar på samma vis som hö. Det är klokt att väga en gång i veckan. http://www.guinealynx.info/weigh.html