Visste inte detta?
Eftersom marsvin är ett flockdjur bör man ha 2. Idag på djuraffären var det en äldre dam som fick köpa ett och att ett räckte. Vet inte om det är lag på att ha två men rekommendationen är ju att ha två iallafall! Tycker det är synd att hålla marsvin ensamma, det är flockdjur och ska inte hållas ensamma som en guldhamster. Detta är vad jag tycker och blir ledsen över att man håller marsvinet ensamt. Vad tycker ni?
Jag tycker absolut att man ska ha två eftersom att marsvinet kan dö pgr. Depressioner och ensamhet!
Hon kanske hade ett eller fler hemma?
Det är lag på minst två, inte bör ingen rekommendation utan lag.
Så olagligt med ensamt marsvin. Trist när djuraffärer lurar folk och trist när folk inte tar reda på fakta om det djur de köper
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hon hade inte marsvin hemma eftersom hon frågade vad som var bäst, hamster eller marsvin och tjejen i kassan sa marsvin. Sen började dom prata och hon i kassan sa att det behövdes en! #2
Jag hade faktiskt lagt mig i i det läget och sagt ifrån! Marsvin ska inte vara själva :(
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Jo, de va så jag kände. Önskade, ville och kände för det. Gillar
Gillar inte ens att det finns vissa djuraffärer som inte ens kan hantera djuren på ett bra sett. De flesta är underbara, med bra personal men så finns det några som inte kan hantera det.
Marsvin är flock djur så i par är ju det som är självklart i min värld o det finns en super bra lag att dom måste vara två pga flock djur. Fy blir ledsen för damens skull som inte visste att marsvin är flock djur och är arg på butiksbiträdet. Hade det varit jag som varit där hade jag snällt pratat med damen och sagt nu finns det en lag om att marsvin är flock djur och att dom måste vara två. Sen då säga att det är inte du som kund som gjorde fel :D
Fast när man skaffar djur anser jag att man alltid ska läsa på om lagarna som finns kring djuren, för mig är det en självklarhet i alla fall
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Absolut är det en självklarhet. Hoppas att någon säger till henne, eller att hon snart läser att det är ett flockdjur så att inte marsvinet sitter i en bur helt ensam. Tjejen i butiken sa "du får ha ett marsvin om du ger den kärlek" det var det enda kravet.
Löjligt krav faktiskt som butiksbiträdet sa! Hoppas inligt att ägaren till marsvinet läser att det måste vara två stycken :)