Ringorm, helt uppgiven...
Vi har fått Ringorm på våra marsvin!! Känner mig så himla ledsen över detta! Och det är inte bara marsvinen! Dottern har fått det också!
Det började med att ena svinet började tappa lite päls runt ögat, hittade en bild på nätet som såg ut exakt så och då stod det att det var Ringorm. Tog henne direkt till veterinären (detta var några veckor sedan). Hon skulle skicka ett prov till labb för att få konstaterat att det var Ringorm innan vi började behandla. Någon vecka senare hade dottern fått en ring på kinden och vi fattade ju direkt då att det ÄR Ringorm. Fick tag i veterinären och fick medicin utskrivet till marsvinet direkt, dock fanns den inte på ngt apotek i närheten så det fick beställas hem. Nu har vi det hemma och kan börja behandla. Tog dock tid för veterinären envisades med att det räcker att behandla marsvinet med symptom och inte de övriga marsvinen. Fick dock medicin till alla tillslut och de ska nu behandlas i 10 veckor(!!)
Dottern har smörjt sig nu i ca två veckor men det kommer nya ringar hela tiden. Det är ju inte direkt hälsosamma salvor då de innehåller kortison, efter ca 10 dagar så fick hon inte smörja med kortison längre då det som sagt inte är bra.. Så hon fick en annan salva utan kortison, som hon smörjt med nu i några dagar, men den hjälper inte som den andra!! Hon har tre stycken ringar på haka och kind, en stor som täcker hela näsan(!) och nu igår hade det kommit en på armen, de växer jättefort och denna salvan hjälper inte alls. Ska boka ny tid för vidare åtgärder imorgon då tiderna på VC var slut idag. Tycker mig kunna se en ring på vår lilla bebis också, men är inte säker än på om det är det eller bara en torrfläck. Fy för att behöva behandla en sån liten! Min man har hittat en ring på höften som han också smörjer nu.. suck..
Marsvinen blev "förvisade" till garaget direkt när symptomen visade sig.. Har värme där så där har de det bra.. Men hur ska vi bli av med detta!!?? Vi bor i ett stort hus där dottern har haft sina älskade marsvin i vartenda rum varje dag (innan detta bröt ut då). Vi försöker ju att städa och tvätta allt 60grader osv. Men känns som att det är omöjligt att verkligen sanera allt. Vi har tex tygsoffa, en stor… hur gör man med den? Vi har fyra barn och då är det mycket kläder/sängkläder osv. Även om vi byter sängkläder ofta, tvättar hela tiden så är det ju kläder som går runt i omlopp osv. Och detta verkar ju så himla aggressivt!?
Kommer nog aldrig våga ta in marsvinen igen. Dottern är så ledsen över att inte få gosa med marsvinen längre, men vad gör man? Vi har hästar, hund och kaniner med.. De kan ju också bli smittade eller bära på det utan att det syns.. Då kommer det ju aldrig dö ut.. Sen att kombinera detta med vardagen där största delen av tiden går åt till skola/jobb, man som knappt hinner hålla det någorlunda städat i vanliga fall liksom..
HJÄLP!! Råd! Tips! Erfarenheter! Stöd!
Min dotter har Ringorm nu också. Smittad av vännens marsvin. Det är otroligt svårbehandlat men har du bara en bra salva så ska det inte sprida sig. Vi har inte alls städat eller bytt sängkläder oftare än vanligt. Alla nya utslag kom precis i början innan vi fick tillräckligt bra behandling. Dock har det tagit otroligt lång tid. Har tappat räkningen på veckorna. 5 är det kanske sen detta började. Ingen av oss andra i familjen har fått något utslag i alla fall.
Vilken salva använder ni nu och vilken började ni med? Dactacort hade vi en period men den funkade inte alls särskilt bra. Utslagen spred sig då och blossade upp. Nu smörjer vi med Terbinafin (finns receptfritt, min pappa som är läkare sa att den är starkast, innehåller inte kortison). Den ska man bara smörja med en gång om dagen men jag försöker också göra så mycket jag bara kan utöver det för att bekämpa detta. Tvättar utslagen med vatten+bikarbonat morgon och kväll. Smörjer med en annan salva minst en gång till på dagen. Vatten+äppelcidervinäger är också bra men lite för svidande för dottern. Bad med bikarbonat och äppelcidervinäger i vattnet! Jag låter henne dricka aloe vera-destillat varje dag. Det är också bra mot svamp.
Jag tror att ringormsvampen säkert blivit mycket svårbehandlad med åren. :-/
Ser du något utslag som ser misstänksamt ut eller om någon har ett sår så behandla förebyggande. Min dotter hade ett stort skrapsår på armen och jag märkte inte när det kom Ringorm in i hela det såret. Sprider sig nog lätt in i ett sår. Jag borde ha smörjt skrapsåret direkt rent förebyggande.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Tack för svaren!
Har nu haft detta i vår familj i 3,5 månad och dottern kämpar fortfarande med att smörja varje dag. Bebisens utslag va Ringorm det också men hon är nu symptomfri efter att ha smörjts i några veckor.
Marsvinens behandling är avslutad för några veckor sedan. Vi behandlade några veckor extra för säkerhetsskull. En gång i veckan tvättade vi burarna i virkon och tvättade golvet burarna står på med virkon. Detta under ca 12 veckors tid. Men nu funderar jag på vad man ska göra härnäst.. Hur vet man om man blivit av med ringormen? Jag vet inte om jag vågar ta in dem mer, iaf inte på ngt år.. Tanken är ju att flytta ut dem till kaninerna i en träbur. Men vågar man ha dem så nära kaninerna? Eller ska man ställa dem på andra sidan tomten och fortsätta att inte dela ngt med kaninerna?
Den ena honan hade jag tänkt ta ungar på, men efter tre månader behandling så har hon hunnit bli ett år så måste ju i så fall göras nu. Men vågar man det nu?
Har läst på många ställen att trots att man behandlar alla och sanerar allt så blir man ändå inte av med det utan det kan blossa upp igen sen så fort något marsvin blir svagt av någon anledning, tex vid dräktighet/födsel, sjukdom osv. Har även läst att om man inte sanerar varenda liten pryl i rum och hus där man har marsvin då sporerna tydligen flyger i luften så kan man lika gärna låta bli att behandla över huvud taget. Det är ju omöjligt att göra. Vi har flyttat marsvinen ur huset och satt dem i garaget, där har vi flyttat undan allt från golvet i närheten av burarna och sanerat golvet där burarna står, samt burarna och alla tillbehör. Men inte resten av garaget. har inte tvättat den gamla sportbilen i virkon eller verktygen eller trävirket och annat bråte som ligger i andra änden av garaget.
Känner mig lite förvirrad nu.. Hur man man nu liksom? Någon här som behandlat och verkligen blivit av med det? Någon som kan råda lite?
Hälsningar från Filip 
Jag har också en kamp mot detta helvete. Men är marsvinen behandlade så borde de vara friska från ringormen. Det är lättare att behandla djuren än sanera miljön. Jag skulle nog ta in marsvinen igen när jag ansåg att miljön var sanerad.
Tack för svaret! Var i behandlingen befinner du dig i? Inte kul att fler drabbas såklart men känns ändå skönt att inte vara ensam i detta elände.
Jag tyckte att jag läste på massor när detta började, men nu har jag av någon anledning läst på ännu mer och hittat att många badar sina marsvin i svag virkonlösning som komplement till den orala medicinen. Fanns också ett schampo, klorhexidin att tvätta dem med. Allt detta missade jag förut och nu mår jag lite dåligt över att jag inte hittade det då för att förbättra oddsen för att ha lyckats bli av med det. Kommer nämligen ihåg att det tog många veckors behandling innan det vände åt rätt håll med symptomen. Jag funderar faktiskt på att köra en/några sådana kurer nu i efterhand, eller är det helt i onödan? Tänkte att det kunde vara bra att få bort om de ev har någon spor i pälsen eller så innan de flyttar ut till uteträburarna. I sommar kommer de bo ute, som de alltid gör på sommaren, tills hösten får vi se.. Men jag vill ju verkligen ta in dem och hoppas på att kunna göra det. Vill dock avvakta med det så länge som möjligt för att undvika att de återsmittas om ngt finns kvar inne. Den risken minskar ju ju längre tiden går.
En annan fundering jag har är vår bokhyllebur i trä klädd i vaxduk.. Kan man torka ur den med virkon invändigt och utvändigt? Vi hann inte använda den länge innan vi upptäckte symptomen och för att underlätta saneringen varje vecka så flyttade vi marsvinen till vanliga plastburar istället. Känns så himla tråkigt att ha lagt så mkt pengar och tid på buren och sen bara slänga den för att den är i trä. Allt annat i trä är slängt. Vad tror ni? Går den att rädda?
En annan sak jag också hittade när jag surfade runt var att man kunde se ringormen med UVlampa. Skulle tydligen lysa grönt då? Någon som vet om detta fungerar?
Byt vaxduken. Virkona buren överallt och måla om den så botde de vara okej så gör jag.
Usch och fy. Lider med er.
Fick med mig Ringorm med ett marsvin jag köpte. Hade nog lite tur dock då jag väldigt snabbt upptäckte det och fick behandling till alla marsvinen = ingen fick några utslag, inte ens den drabbade (han hade det som typ skorv i örat) eller burkompisen. Inte heller ngn familjemedlem eller hund fick det.
Jag behandlade med en oral lösning som jag i nuläget inte kommer ihåg namnet på, Troligen samma som ni, tror i ca 12 veckor. Under denna tid sanerade vi först hela huset, undervåningen där inte marsvinen vistas en gång, övervåningen några gånger och själva rummet där marsvinen bor, tillika mitt sovrum, varje vecka+ burarna med virkon på typ allt samt desinfektion. Efter behandlingen avslutades hade vi ytterligare två veckors väntan innan vi tog nytt skrapprov som då visade att det var borta. Jag höll dock på med städningen i det rummet i ytterligare två månader innan jag kände att jag vågade flytta tillbaka in igen. Det har nu gått lite drygt ett och ett halvt år sedan.
Tyvärr får jag säga att det hela har påverkat min kontakt med marsvinen. Förr satt jag ofta med dem i knäet på kvällen osv. Det gör jag inte längre. Jag klappar och gosar med dem i buren, de är väldigt handtama, och har de såklart i knäet när jag klipper klor osv. Bär dem när de ska ut till sommarburen. Men jag känner mig hela tiden väldigt medveten, tvättar händerna noga efteråt osv, duschade med fungoral (svampdödande)efter att jag städat hos dem lång tid efter att de blev "friska"…
Jag skulle ha startat en liten uppfödning, men efter samtal med veterinär lade jag ner den tanken för att absolut minimera riskerna för att det ska kunna blossa upp igen då nya, bebisar och svaga har lättare för att bli sjuka om det skulle finnas ngt smittämne kvar…
Håller tummarna för er att ni får bukt med eländet!
Tack för svaret! Att göra nytt skrapprov har jag inte haft en tanke på att göra! Men det kanske man skulle? Händer det att det finns Ringorm kvar fast man behandlat så länge med den orala medicinen tro? Dotterns finns ju kvar efter väldigt lång behandlingstid men det är skillnad på att behandla "utifrån" eller "inifrån" antar (och hoppas) jag.
Ja, det där med miniuppfödning är ju vad jag också tänkt och de planerna kändes för ett tag sen helt förstörda då det är som du säger, ofta i sådana sammanhang som det blossar upp igen om det nu gör det. Men nu funderar jag på om man skulle våga sig på det ändå.. Bära eller brista liksom..
Det låter som att ni har sanerat jättenoga och dina odds för att ha blivit av med det är nog mkt bra:) Badade du marsvinen i ngt svampdödande under behandlingstiden? Vi kommer sanera en gång inne innan vi tar in marsvinen igen om vi nu tar in dem.
Nu ikväll har jag badat marsvinen i svagt blandad virkonlösning inför burbytet. Nu bor de i tvättstugan under natten i kartonger för att torka så får de gå ut imorgon. Tyckte jag såg lite vitt på ena örat på en av dem nu innan badet och börjar genast nojja. Men visst borde det väl inte komma tillbaka så fort efter avslutad behandling? Kollade allas öron mkt noga imorse och såg ingenting, så hon måste liksom ha skrapat till örat så att det mjällat lite? Kan ju omöjligt ha blossat upp Ringorm under dagen liksom? Känner mig så överdrivet nojjig nu och undrar om detta någonsin kommer att gå över. Kommer nog alltid känna så som du beskriver det också att man är mer medveten och mer försiktig.. Min dotter gosade alltid med marsvinen och höll dem mot kinden, det är något jag aldrig kommer att tillåta henne att göra mer.. Hon fick ju flera ringmärken på kinden och hakan till följd av det. Det är så himla tråkigt att det ska vara så.
Jag inbillar mig att man kan hålla det borta genom att regelbundet bada dem i schampo som ska vara mot svamp, men det låter väl för lätt för att vara sant..
#10: Ok, ska prata med mannen om det. Som det är nu så är den inte målad utan den är "original".. Du tror alltså inte att det räcker med virkon? Känner att man har alldeles för dålig koll på det här med smittspridning trots att man läser på som en tok..
#13 Jag tror att det räcker med virkon men jag är precis som alla andra övernojjig av detta.
Jag ser inte ens marsvinen som det stora problemet hemma hos mig. Här är det stora problemet att katterna smittats och de är ju överallt. Ett annat problem 'är att jag helt enkelt inte är så förtjust i att städa och inte är så rik att jag har råd att slänga alla möbler och köpa nytt. Jag har ju dessutom fått in det vid två tillfällen och den här gången har det blosat uppigen för att jag sanerade lite slarvigt andra gången, jag är alltså inne på tredje omgången på knappt två år. Extremt frustrerande och utmattande både fysikskt och psykiskt. Däremot har jag beslutat mig för att förtsätta ha både katter och marsvin och fortsätta att föda upp.
O fy.. Det ä min mardröm! Att det ska komma åter sådär! Vår dotter har det ju fortfarande så vi är ju inte av med det än.. Och så länge hon har det så finns ju alltid risken att hon smittar marsvinen eller övriga familjemedlemmar och att smittan finns i huset= vi kan inte ta in marsvinen. Hon smörjer sig 3 ggr om dagen sen några månader tillbaka och enligt läkaren finns det inget mer att göra.. Hon har iaf blivit av med utslagen i ansiktet. Dock kom de tillbaka lite grann för ca 2 veckor sedan så hon fick sätta igång att smörja där igen. Så nu vågar man liksom inte sluta smörja trots att utslagen är borta.
Idag har jag tid hos veterinären för marsvinen för att ta ett nytt skrapprov för Ringorm. Visar provet att de fortfarande har Ringorm så vet jag inte vad jag ska ta mig till.. Dessutom är en kanin förkyld så den ska med också. Lite halvknepigt då de inte får komma i kontakt med varandra,…
Starkt av dig godisgrisen att du ändå är fast besluten med att fortsätta med både katt och marsvin. Jag älskar mina marsvin, men jag känner mest hela tiden att jag bara vill ge upp. Men du fick alltså tillbaka det efter första gången trots att du sanerade ordentligt första gången? Hur lång tid efter behandlingarna fick du tillbaka det? Vad va de första symptomen då de fick tillbaka det?
Olga: Vi smörjer med cortimyk, det har varit den salvan av 4 st som fungerat bäst. Terbafin rekommenderas inte till barn, därför uteslöt läkaren den direkt.
DT02: Har du kollat upp vad det är? Om det är Ringorm?
Gjorde skrapprovet idag hos veterinären.. Såg ju inte alltför lovande ut det ena örat på ena marsvinet.. Väldigt vitt ute i kanten.. Jag frågade om det kanske kunde vara "vanlig" svamp men det brukar tydligen inte se ut så.. Fy om det är tillbaka alltså!
Om jag var du skulle jag köpa Terbinafin. Finns receptfritt. Den rekommenderas inte till barn men det är för att den inte är studerad på barn ännu. Finns inga skäl egentligen att tro att den skulle vara skadlig. Min pappa är läkare och han tyckte vi skulle smörja med Terbinafin på min sexåring då vi inte fått bra effekt med Dactacort. Terbinafin funkade bra även om det tog några veckor med den också, men det gick över och kom inte tillbaka. Och med den behöver man bara smörja en gång per dygn.
Terbinafin har funkat mycket bra på mig det tog någon vecka tills det blev bra men kom aldrig tillbaka. Har fyra marsvin och en som har haft Ringorm övriga var helt friska men badade alla fyra i virkon inga symptom på återfall två månader efter avslutat behandlig. När det gäller städ har jag behandlat allt rund om de och burar med ånga med högsta möjliga temperatur. Städat gånger flera i veckan. Lycka till
Fick svar idag att de har Ringorm.. Nu vet vi inte alls vad vi ska göra.. Behandla igen eller inte.. Bästa behandlingen man kan göra är ju den vi redan gjort och då förlängde vi ändå behandlingstiden för säkerhetsskull.. Allt känns skit just nu. Anledningen till att man pallade med behandlingen första gången var ju för att man trodde att de skulle bli friska. Svårt att känna sig motiverad till en ny behandlingskur på flera månader när man inte för en sekund kommer att tro att de blir av med det.
Just nu är de konstigt nog symptomfria. Det vita på örat som ena marsvinet hade har gått tillbaka till inget vitt alls, så jag vågade ju nästan tro att hon bara var lite tillfälligt torr…
severanka: Har du testat dem för Ringorm efter behandlingen? Som jag har förstått det är det inte ovanligt att symptomen försvinner under behandlingen men att sporerna finns kvar och bryter ut nästa gång något marsvin är nedsatt/sjukt eller dräktigt/får ungar.
OlgaMaria: Vi funderar på att köpa det du rekommenderar. För det står liksom still nu, hon smörjer 3 ggr om dagen och gnuggar som bara den men inget händer och läkaren säger bara att det inte finns ngt mer att göra. Räcker det verkligen med en gång om dagen? Är det Terbinafin Teva man ska köpa då?
Ja, Terbinafin Teva. Det ska räcka med en gång om dagen men jag smörjde faktiskt morgon och kväll i typ tre dagar då det gick segt med två av utslagen. Sen läkte det bra. Gör så att du smörjer morgon och kväll ett par dagar och sen en gång per dag så ska nog detta ordna sig. Förstår vad trötta ni måste vara på detta nu!