Sjukmat
Lilla Virre är ju återigen skadad i munnen och jag funderar på vad jag kan ge honom. Tänkte nu när Virre är lite tagen, han kan gott lägga på sig lite och behöver få i sig en del.
Hur är det med bär? Får krusbär och vinbär från grannen, och pappa hade plockat massa blåbär vi skulle få ta del av. Vinbär och blåbär är ju bra storlek och rätt mjukt, krusbär kan man ju dela upp i bitar. Antar i och för sig att det är mycket socker i bär så det är mest godis precis som frukt?
Frön har jag hört lite olika om, nån som sitter inne på sanningen?
Med gröten går det tydligen lätt för honom att få in det till kindtänderna; är det en bra idé att blanda i lite krossat linfrö, solrosfrö, pumpakärnor?
Fyrkornskross, är det ett bra komplement till havregryn? Har avvaktat för att det är vete i, inte varit säker på om det är bra? Har läst de flesta artiklarna här, men får nog läsa om dem imorgon. Minns inte om det finns svar på mina frågor där 🤔
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Just det; borde jag ge honom mer kalk än vanligt? När tänderna ska ut och vara starka och friska menar jag… Persilja innehåller väl mycket kalcium tex?
Visst kan du ge honom fyrkornskross om du vill. Kligröt är också bra. Det som är viktigt är att han inte får för mycket för fort så att han äter för lite hö. Det kan förstöra balansen i matsmältningssystemet, vilket leder till en hel del trassel. Om du har Critical Care hemma så kan du blanda lite sånt i kligröten, det är rätt sorts fibrer i den. Persilja kan han få, men inga stora mängder. Man får väga nyttan av extra kalcium mot risken för urinsten. Personligen tror jag mer på en ökad mängd c-vitamin. Gräs är en utmärkt C-vitaminkälla. Blåbär har mina fått enstaka som godis. Övriga bär vet jag inget om.
Tack! Ja, jag köpte CC att ha hemma för säkerhets skull när de hade tömt bölden och han fick antibiotika. C-vitamin får de såklart alltid mycket av men ska se till att de får ännu mer. Kan köpa persilja med för att de tycker det är så gott, och lättuggat😉 Så länge det är fint väder så kan de få hur mycket gräs de vill nästan!
Han äter massa hö, tack och lov! Kligröt är jag inte säker på vilket det är? Vad gör jag det på?
Har du någon aning gällande frön? 🙂😇
Här finns ett antal olika recept på kligröt. http://marsvin.ifokus.se/articles/4d7163b7b9cb4622440722f9-kligrot En del av de recepten innehåller linfrön och solroskärnor. Jag brukar göra en väldigt enkel, med bara kruskakli, havregryn och vatten.