Förkyld?
Hej! Mitt ena marsvin har börjat nysa flera gånger. Ögonen är glansiga (det är lite mer "rinnigt" längst intill ögat) men det rinner inte. Nosen är torr och Förövrigt är hon pigg, äter och pratar massor!! Håller henne nu och hon nös nyss. Vet ni om det kan vara någon annan sjukdom än förkylning? Tack i förhand.
Kollat så att höet eller underlaget inte dammar för mycket?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Båda marsvinen har även massa vita prickar i pälsen. Tror det är mjäll.
Har gjort det. Höet dammar inget alls, vi har ju sågspån och det dammar. (Dom har alltid levt med sågspån) men antagligen får jag köpa någon annan variant. Vi testade en gång med ett annat underlag för dom, hon nös fortfarande.
Min mamma har vart och köpt nytt hö, även pratat med uppfödaren. Vi ska testa ett nytt hö, nyser hon fortfarande ska vi köpa annat bottenmaterial. Sen om det visar sig vara sig någon annan symtom på förkylning åker vi till veterinären med henne!
Det låter inte bra alls. När vi människor blir förkylda så är det ett virus som orsakar förkylningen. Marsvin kan inte bli förkylda på det viset, utan när de visar symptom på förkylning så handlar det om en bakterieinfektion, och då behövs antibiotika för att få bukt med den. En obehandlad marsvinsförkylning är dödlig. Marsvinet behöver komma till veterinären.
Har läst länken innan. Säker att det inte är spånet som dammar? Men jag tänkte, mitt andra marsvin nyser aldrig. #6
#7 Man kan aldrig vara säker på någonting, men just nysningar och rinnande ögon tycker jag man verkligen ska ta på allvar. Om det är en infektion så kan marsvinet bli riktigt dålig väldigt fort. Hade det varit mitt marsvin hade jag inte vågat vänta.