Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1008 ggr
VildaVittra
0

Marsvinsgarn?

Lite frågor om långpälsade grisar. 

Jag spinner ju garn och har angorakaniner, men har saknat de marsvin jag hade som barn väldigt mycket. Funderade ett tag på cuy, men har inte platsen för så stora djur just nu, däremot mer normalstora grisar skulle gå att lösa, har ett utrymme som är ca 1,70x1,05 där jag skulle kunna ha en "bur". Skulle egentligen helst få tag på några "gamla", så jag inte behöver leva med snuva i massa år (är känslig för hö) om det visar sig att det inte är tillräckligt avgränsat från mitt sovrum utan  höet sprider sig i hela huset. Sommartid skulle de få bo ute i hägn. 

Hur är de olika långhåriga rasernas päls? Hur fort växer den? Vilka raser borde lämpa sig bäst som garnproducenter? Är det skillnad på hanar och honors päls? Hur temperaturkänsliga är de långpälsade raserna?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Tjeja
0

Silkeshår tror jag skulle fungera bäst med tanke på mjukheten, de flesta andra är så sträva. Men typ Lunkarya borde ju binda bra förstås. hittar du några lockiga silkeslånghår (ganska nya raser vet inte namnen på dem) så borde ju dem vara bäst förstås.

Det är mina rent spontana 2 cent.

sedan kanske det går att spinna med vilka långhår som hellst, men inte så att det blir något skönt garn i så fall. För övrigt växer pälsen rätt så långsamt på dem alla. Tänk dig att man sparar all pälslängd inför utställning. Då ska alla topparna från födseln finnas kvar. Efter typ 2 år har dem sin fulla längd. Så tja.. du lär ju behöva en del marsvin för att få ihop några meter snöre.. ;)

Men helt klart en kul idé! 

Marsvin har ju liksom sällan något rikt underull  jämfört med andra djurarter som man brukar ta ull ifrån så att säga, utan deras överpäls är ju mer som stickelhår alltihopa.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Caspia
0

Vi diskuterade det här på sajter för många år sedan och jag tror kontentan av det hela var att det inte går särskilt bra. Marsvin har som nämnts ingen underull och pälsen har inga hullingar så garnet håller inte ihop. Santino gick just och gömde sig men jag kan ta upp diskussionen att offra lite av hans stiliga page och skicka lite sheltiepäls till dig om du vill prova? Den påminner väl mest om människohår.

Det är ingen skillnad på pälsen hos hanar och honor. Jag har aldrig mätt hur snabbt pälsen växer men nånstans i bakhuvudet piper det om ca 2 cm per månad. Jag vet inte hur temperaturkänsligheten skiljer sig mellan marsvin beroende på frisyr. De är ju rätt känsliga för en massa saker, drag, hetta osv. Jag har inte mina ute i regn så jag vet inte vad det skulle få för effekter.

Om du vill prova att spinna från olika raser för att se om det funkar och vad som i så fall är bäst, kan du säkert få avklippt päls från pensionerade utställningsmarsvin utan att behöva skaffa egna. Det är mig veterligen ingen som använder den till något, den slängs bara.

Envishet och drömmar

VildaVittra
0

Tack för svar.

#1 Strävhet gör ingenting, olika fibrer i ett garn kan ha olika funktion. Se exempelvis på riktigt raggsocksgarn (inte modernt där man använder nylon istället för getragg), där har man getens sträva ragg för slittåligheten och fårull för värme och för att "klistra ihop" garnet. 

Tanken är att blanda med finull, så det gör inget att de inte har någon underull. 

#2 2 cm i månaden är faktiskt en helt okej tillväxt, de måste vara minst 6 cm så då kan man klippa kanske var 4:e månad. 

Ja tack, jag tar gärna emot päls att testa på om den är över 6 cm. 🙂Du har väl min adress i ett pm sedan tidigare?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Tjeja
0

Njae med dem sträva tänkte jag snarare på de mer korthåriga raserna. Deras päls är mer bara som stickelhår…för korta och hårda för att spinna med. Det skulle bara bli som taggar i ett blandgarn. De sträva långhåriga går säkerligen att använda för styrka som du säger. Men behöver absolut blandas med något annat som tex finull om det ska hålla ihop bli garn av det. Sheltiepäls som Caspia erbjuder dig kan ju vara intressant att prova en blandni g med. Men den pälsen är ju väldigt rak och ganska stel så det kan bli klurigt. Jag tror lockiga rasers päls har större möjlighet att bilda garn som inte tvinnar upp sig direkt igen. Men spännande att prova förstås! Berätta gärna hur det går. Och visa gärna bild på snöre/garn sedan. Vore kul att se resultatet. Det är roligt med annorlunda fibrer i hemmagjorda garner. Och roligt med experiment. Vore kul om du fick till ett användvart garn. :-)

Caspia
0

Motvilligt får vår stjärna offra sig (eller i vart fall sin frisyr) för konsten… Du kan väl vara snäll och uppdatera oss om hur projektet går? Det vore så häftigt om det funkade. Postar nu under helgen.

Envishet och drömmar

VildaVittra
0

#5 Tack, tack. Det ska jag göra. Tacka stjärnan så mycket från mig.

Pma vad portot gick på.

VildaVittra
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Två testhärvor. Det till vänster är spunnet tjockare än den till höger men av samma kardflor, färgen kom fram mer i ett tunnare garn. 

Nu vill jag ha bruna långhåriga marsvin. 😎

Caspia
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#7. Är det från Santino? Jag känner liksom inte igen honom i den formen… 😛Såhär såg pälsen ut nyklippt.

Brun marsvinspäls, då letar du efter färgen chocolate.

Envishet och drömmar

Tjeja
0

Spännande Vildavittra, hur tjocka är garnen? Och vad tänker du att du ska göra för något av garnet?

VildaVittra
2

#8 En hybridisering av Santino och JeanetteK:s finullsbagge. Grisfårsgarn? 😎

#9 Det tunnare är som ett raggsocksgarn ungefär, och skulle vilja göra just sockor, men behöver mer marsvinspäls då.

Tjeja
0

#10 Om du får svårt att få ihop tillräckligt till hela sockor kan du ju använda det i bara "sulorna" på sockarna i så fall. För jag tänker att det borde bli ganska starkt och hållbart garn. :-)