Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1004 ggr
abk1991
2015-08-18 08:06
0

Hjärnblödning?

Hej Mitt drygt 2 år gammal marsvin dog i morse. Han åt som han skulle, verkade pigg och glad, hade ej magrat eller något. Matade honom kl 7:30 och då var han helt normal sen när jag kom tbx kl 7:55 så var han död. Lämnade han alltså i drygt 25min och han dog, vad kan vara dödsorsaken? :(

Fridaaaa
2015-08-18 08:12
0

Kan vara hjärnblödning, hjärtat t.ex
Marsvin visar sällan att de mår dåligt. Med varit med om dödsfall som kommit oväntat :(

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MarsvinsGrisarna
2015-08-21 09:28
0

Båda mina marsvin jag hade som liten dog plötsligt. Den ena (Ludde) hade vi precis haft dem ute på golvet. Dem betedde sig normalt båda två och båda jag och min syster var där och gosade och lekte med dem. Det enda ovanliga beteende jag märkte på honom var att han plötsligt kom fram och gav mig en puss när jag låg på golvet (han brukade bitas). När vi satt ner som i den renstädade buren var det som Ludde plötsligt inte kunde stå på egna ben, han ramla i hopp i kramper och allt gick väldigt fort. Vi hann knapp reagera och ännu mindre kontakta veterinär innan han var borta, han blev lite mer än två år.  Det andra marsvinet (Snutten) märktes inte heller nått på mer än att han kvällen innan skrek efter oss och ville ha uppmärksamhet, men märkte inga täcken på sjukdom eller nått. Men han skrek efter oss den kvällen och vi gosade då med honom såklart. På morgonen låg han död i buren lite mer än tre år gammal.