Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2394 ggr
MarsvinsGrisarna
0

Mat i kinderna?

Hej, har någon varit med om att ett marsvin fått mat som fastnat i kindpåsarna/kinderna och bildat två knölar/svullnader på varje kind?

Var i väg hos veterinär idag för att Molly fått två knölar på varje kind enligt veterinären som PETA lite i munnen och fick ut mat sa att de var packad mat och rådde oss o avvakta några dag och se om de lossna själv annars skulle vi återkomma så skulle de ta ut det.

Hon har även fler knölar på hacka/hals vilket han trodde var körtlar och en på magen som vi skulle låta va. (hon fyller 7år så de ända är ju operation för att va säker och de kunde han inte rådda oss till).

Mari
4

Marsvin har inga kindpåsar, det är hamstrar som har det. Låter lite som att veterinären är ovan marsvin, hade de något i kinderna så hade de väl kunna ta bort det direkt? 

Marsvinen har liksom veck i kinderna, som när man tex. kontrollerar tänderna så behöver man spola ur munnen lite på dem då det kan ligga matrester där men det samlas inte så mycket så det ska bli som knölar.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

MarsvinsGrisarna
0

Joo jag tyckte också de va konstigt. Joo han var nog inte direkt jätte van vid marsvin då den veterinär vi brukar åka till ina hade några tider.  Någon som kan ha en aning om vad det kan vara? lika stort på båda kinder. Joo sa de med att de kunde ta bort det direkt, men han tyckte de va onödig stress eftersom de är svårt att komma åt i marsvins munnar.

Mari
0

Kanske kan vara någon körtel som svullnat? Kanske någon infektion i kroppen? Hur är det nu? Fortfarande svullet? 

Kolla om du kan få iallafall prata med din vanliga veterinär eller ringa någon mer marsvinskunnig för att kanske få tips på vad det kan vara

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

MarsvinsGrisarna
1

Joo kanske kan de vara det. Hon mår ju hur bra som helst annars. Äter som hon ska, även hårda saker så tandproblem känns det inte som. Svullnaden kan ha gått ner något men den är fortfarande kvar. Och vi har pratat med den djurkliniken vi brukar åka till, de sa att de kan samlas mat i kinderna men de hade svårt o svara på om de kunde vara det eftersom de inte kollat på henne. De sa att annars kan de va tandproblem men som sagt det känns inte som det. Ska försöka få en tid på måndag till "vår" veterinär.  Men som sagt hon verkar inte störas av det eller ha ont.

jojjehanna
1

När vi var hos Bo Runsten, en av landets bästa marsvinsveterinärer som jobbar på blå stjärnans djursjukhus så kollade han tänderna på ett av mina marsvin. Marsvinet hade nämligen brutit ena framtanden väldigt mycket (det var ok). Då passade Bo R på att kolla baktänderna också. Då fick han först ta med marsvinet till andfatet och skäljde munnen med vattenspruta för marsvin har tydligen alltid fullt med mat inne i munnen, i kinderna. Om man inte sköljder bort det kan man inte se baktänderna. Kanske var det detta din veterinär menade men uttryckte sig vagt så det var svårt att förstå vad han menar. Marsvin har liskom ett reservlager mat i munnen och ni kanske har sett dem sitta och tugga ibland, precis som att de idisslar och ja, det är denna mat de tar av då enligt Bo.

MarsvinsGrisarna
0

Tänkt bara skriva o säga att de inte är mat i kinderna utan har vissat sig att va nybildningar. Antingen är de godartat eller elakaratt :, ( hon har nämligen i huden på halsen och och de har dykt upp nya på väldig kort tid. Veterinäre försökte först behandla för evuntull infektion vilket intw gav resultat tyvärr. Då de inte kan göra med en operera i så fall (svår operator och jag vill inte utsätta min prinsessa för det igen). Veterinären gav oss nu råder att ha stenkol på knölarna så de inte blir till besvär och på hennes allmän tillstånd så hon inte lider o har ont. Mina täcken på lidande så får hon somna in 😭 Jag vet inte riktigt vad jag ska ta vägen eller göra. Orkar inte med detta också, vet inte om jag pallar o förlora henne också har förlorat så många nära o kära nu på väldig kort tid. Hoppas på att de är godartat så hon kan leva ett bra tag till och njuta av sommaren tillsammans med sin bästa vän ett tag till. Tänker i alla fall aldrig låta henne lida, då tar jag hem en veterinär så hon får somna tryckt i sitt hem med alla som älskar henne runt sig.

MarsvinsGrisarna
0

Igår fick min älskade Molly somna in hos veterinären efter mer än 6,5 år tillsammans  :,( Vila i frid Molly <3  01.12.2008 - 20.08.2015.

Det värsta beslut jag tagit men de ända rätt, att släppa taget om henne. Älskar & Saknar henne så oerhört mycket!! <3

Ljungåsen
1

#7 Det är alltid jobbigt när man tvingas ta beslutet att låta sin gris somna in. Jag tror det är meningen att det ska vara jobbigt, även om det är rätt. Liv och död är inte frågor man ska kunna hantera utan att det känns. Ta hand om dig.

Dominic340
1

#5 jojjehanna fast det har fortfarande inge KINDPÅSAR… kindpåsar e något hamstrar har då de lever i halvöken och söker frön för å fylla på i sitt lager vintertid. Marsvin hamstrar inte dvs tar mat i mängder å proppar kinden full å för å lasta in det i sitt förråd…. Visst kan de ha man lite i munnen men några kindPÅSAR har de inte =) Vi kan säkert oxå stoppa mat i kinderna å äta på senare min inte tusan har vi kindpåsar för det xD

Kolla in min nya blogg som handlar om mig och min hamster Willy The Killer

http://willy-the-killer.bloggplatsen.se/