Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 2006 ggr
JonnaCecilia
2015-08-21 12:27
1

Ringblomma

Upptäckte igår att Virre älskar ringblomma! Vi har i rabatten, och mammas hund som vi passade hade lyckats trycka ner en del blommor mot marsvinsburen och Virre fick span på dem och började äta på en blomma. Först blev jag lite förskräckt, men mamma som hade kommit för att hämta hunden sa att ringblomma är ätligt! Virre åt en blomma och lite blad och mår toppen idag så det verkar stämma ;) Tydligen kan vi människor äta kronbladen, även om de inte smakar så mycket så är de dekorativa i sallader. Kul att veta att det finns mer i trädgården de uppskattar än bara gräs ;)

sarwen
2015-08-22 11:52
1

Hej, vad kul att hitta dig här! 😃

Visst kan både vi och marsvinen äta ringblommor! Har ofta lite kronblad i salladen och när jag höll på med gröna smoothiesar hade jag läkeringblomma i. Fast i år har jag haft missväxt och inte hjälpte smoothiesana på ME:n och de var i alla fall så äckliga så …

Hur som helst så är ju ringblommor läkeväxter så man kanske ska vara lite försiktig till grisarna och bara ge lite som godis?

Kram (Sara G)

JonnaCecilia
2015-08-23 17:26
0

Hej! Tror jag sett din dotter här förr, kände igen marsvinsnamn och omständigheter ;) idag fick de varsin blomma som söndagsbrunch, oh så uppskattat det var! :)