Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 912 ggr
AnimalLover4-Ever
2015-09-11 21:25
0

För liten?

Hej jag ska skaffa marsvin nästa vecka och undrar om en 100 cm lång bur räcker till 3 marsvin eller måste man ha större bur vet inte riktigt hela måttet på buren vet bara att den är 100 cm lång

Tacksam för svar.

Miikaeela
2015-09-11 23:13
4

jag anser att det är alldeles för litet. En bur för 2 marsvin bör MINST vara 100x50 cm, så om du då ska ha 3 marsvin så får du ju räkna med att buren måste vara minst 150x75 cm. Sen är det så att burarna som säljs i djurhandeln inte håller de "krav" som marsvin egentligen behöver, så rekommenderar starkt att bygga en egen bur :) (beskrivningar hittar du lätt på internet och du kan ta någon vuxen till hjälp att bygga). Man kan också tro att marsvinen inte behöver så stor yta men dom behöver det! Marsvin är nyfikna och rörliga djur som gärna utforskar omgivningen, att sitta i en trång bur är inget hederligt liv för ett så underbart djur. Dessutom finns det så mycket mer fördelar med en hembygd bur! Du kan dels designa den hur du vill ha den (man har oändliga möjligheter bara kreativiteten sätter stopp! Du kan göra en bur av en ikea bokhylla med plexiglas eller en c&c cage googla det så får du veta mer. Men kom ihåg att säkerheten är viktig så att inga vassa kanter osv. Sticker ut.) , eftersom att marsvinen har mer plats att röra sig på så behöver du inte städa lika ofta som när man har en mindre bur, marsvinen har större yta att leka på och göra "popcorning" , men viktigast av allt du får lyckligare och friskare marsvin! Lycka till! :)

Anna O.
2015-09-12 09:11
1

100x? Verkar vara väldigt liten för tre marsvin.

Fridaaaa
2015-09-12 09:50
3

Lagligt 100x50 MEN på tok för litet, skulle aldrig ens sätta 2 marsvin i det.
Minst 150x60 cm säger jag till tre, minst!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

AnimalLover4-Ever
2015-09-12 11:30
0

Ok tack så mycket för era svar