Spån/filtar?
Hej hej! Av ren nyfikenhet så undrar jag om man ska ha spån / filtar i buren. Och om man ska ha en sådan bur som visas i videon eller en vanlig bur. Själv tycker jag den buren som visas på videon och även runt om på youtube verkar bäst. Har ingen aning är hamster ägare så har ingen erfarenhet. Men ju ungar bara vad som är bäst :)
Jag undrar" felstavning ;)
Jag har en sån bur som visas i videon och runtom på internet. Den kallas för c&c cage som står för cubes and coroplast. Det svåra är att hitta coroplasten (kanalplast) till bottnen av buren. Men jag rekommenderar den starkt då man kan bygga buren hur man vill osv, men marsvin behöver stor yta och de mått som står som "krav" är ingenting att lita på. När det gäller spån eller fleece i buren så tycker alla olika! (Finns även carefresh) enligt lag måste marsvin ha minst halva buren med material som de kan gräva i, ex. Spån eller toalätt-strö. Jag är inte mycket för spån då det dammar och orsakar problem hos djuren. "Fleece-metoden" är både omtyckt av ägaren och djuren, MEN det kräver mycket jobb! Under fleecen kan man ha flera lager handdukar eller möbel filtar som absorberar eller puppypads (längst ner kan man ha ett lager av såna här lakan man oftast har till barn som kissar i sängen). Men för att fleecen ska kunna suga igenom vätskan till underliggande material måste den tvättas ca. 4-5 gånger innan man använder den! Har hört att U-haul pads som är en form av möbel filt är bäst att ha (dessa heter dock bara möbel filt i Sverige och vet ej om de är gjorda av samma material). Där marsvinen kissar som mest kan man göra så kallade "pee-pads" (finns instruktioner på internet) eller köpa. Fleece kräver som sagt extra arbete (mycket tvättande och sopande av bajs varje dag!) och som allt annat bur material börjar det förr eller senare att lukta så då krävs det att hela buren görs rent och ny fleece etc. Läggs in. En sprayflaska med hälften vinäger hälften vatten går bra att använda som rengöring av bur bottnen. Men desto större bur du har, desto bättre! Fleece är oerhört gulligt/hemtrevligt och mycket omtyckt av marsvinen och om man är redo att ta sig an de extra arbete som krävs så är det nog värt! Man kan ju alltid testa vad som passar en bäst! :))
En avskärmare eller en extra våning (med lagom lutande ramp så att marsvinen lätt kan ta sig upp) är bra att ha så att spånet eller det ströet man har inte fastnar lika lätt på fleecen! Man kan göra som en "köksdel" där höet osv. är, så slipper man så mycket på fleecen. En kattlåda med hö och strö i är också att rekommendera!

#2 jag har länge undrat var man får tag på dessa gallerdelar och plastpluppar i Sverige, vad har du använt? kompostgaller är ju för glest.
Finns likvärdigt på Ö&B,fast står gallerhylla eller liknande :)
Kompostgallerärförglest ja
Enligt lag måste minst halva buren ha strö
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

#5 Ah tack, men den blir ju svindyr att bygga stor bur av om det va denna du menar? http://www.öob.se/hemmet/forvaring/hyllor-vagnar/gallerhylla-3002463
#6 Yes precis.
Nja det är 13 delar i. Så beror ju helt på hur stort man ska bygga :)
Men som den på bilden är förmodligen C&C, tror int det finns att köpa i Sverige tyvärr

Jaha jag tyckte det stod att det bara var en kub så jag trodde det var fem delar :-P
#8 Är några som har till kanin som räknat till mig :)

Okej, ja då blir det ju till en kvadratmeter i låg nivå i alla fall :-)
Spån är inte bra för marsvin! 😕
Det är extremt lätt för dem att få trycksår och att trampdynorna fräter pga av allt ammoniak i urinen som spånet suger. Det sätter sig även mycket i halsen då marsvinen traskar omkring och dammar upp. Halm är bäst isf tycker jag! 👍
/C 
#11 Kutterspån går utmärkt att ha :)
Enbart halm kan man inte ha, det suger inte upp urinen så som kutterspånen gör.
Och man låter ju inte sina marsvin gå i sin urin. Man städer ju regelbundet så absolut ingen risk för några frätande tassar :)
Och man väljer ettspån som inte dammar massvis.
Nejdå, när jag har haft halm så har jag haft tidningar eller filtar under som suger upp urinet, vilket går snabbt och är smidigt att byta. Men har fått en hel del erfarenhet av att folk städar sin marsvinsbur drygt en gång i veckan och då finns det tyvärr rätt stor chans för frätningar. :)
/C 
#13 Jag tycker det blir värre med tidning eller filt, luktar snabbare med :P
Stor risk menar du. Beror ju helt på burstorlek mm. För att det ens ska börja fräta krävs det mycket urin i buren och då ska man inte ha marsvin om det blir så pass mycket.
Jag städar ca 2 ggr/vecka, har 150x60 bur till två gossar, långt ifrån risk för frätning :)
Haft spån över 10 år nu till marsvinen och kaninerna. Många som har och fungerar superbra för många även här 🙂
#14 Jaha okej vad skönt o höra! :) Har nämligen inte fått den bästa erfarenheten med spån från mina kompisar så därför håller jag mig borta från det - men bra att det fungerar för vissa!
/C 
#10 jag köpte 3 gallerhyllor från ÖoB. :) coroplasten ska jag nog försöka hitta på eBay!

kanalplast brukar inte va så svårt att få tag på, finns till exempel på Bauhaus :)
Om man vill kan man ju ha halva buren med filtar och halva med burspån som då förhoppningsvis blir stället för toahörnan :)
#17 Men det är så dyrt :/ behöver en rejäl bit! Jo, jag kommer ha en separat våning med toalätt-strö och där kommer jag ha höet osv. Sen en kattlåda hade jag tänkt på nedervåningen med strö och hö i :)

Kolla med byggarbetsplatser, ibland kan man få en bra spillbit gratis :-)
#19 Tack för tipset! :D