Rotfrukter mm
Hej! Jag har några frågor angående foder till de små. Nu finns det rotfrukter i nästan alla färger och former ;) Vilka kan marsvin äta? Ska de kokas först? Skalas? Majskolvar, hur går man med dem - tar av blasten? Kokas? Äter de själva kolven också? Snälla, kan någon kunnig förbarma sig? Vi hade marsvin på 70-talet och då var det gurka, Hö, vatten, saltsten, sockerklibbig pellets……….verkar ha ändrats lite ;) Vi har köpt en stor bur (120cm), pellets, strö, halm och en massa Hö som luktar underbart. Nu ska barnen få varsitt marsvin (helt ärligt så vill jag nog mest, barnen är lugna och duktiga med djur. Vi har alltid haft djur i familjen men jag vill göra helt rätt med dessa små. Varför har man rekommenderat att inte ha saltsten, njurarna? Damen i zoobutiken var mkt angelägen att en sådan skulle inköpas. Den orangea var bäst för den smakade morot så då åt marsvinen mer….. ;) Det verkar dessutom vara enormt svårt att hitta marsvin. Vi letar efter två släthåriga unghonor. En brun med vitt och en mörkt chokladfärgat, grå eller svart. Vi bor i Trosa mellan Nyköping och Södertälje. Någon som vet?
Njurarna och urinproblem kan de få av för mycket salt.
Zoobutiker = lita sällan på dem och rekommenderar inte att köpa marsvin därifrån heller utan uppfödare istället :)
Jag ger broccoli,persilja, blomkål, grönkål, paprika,vitkål t.ex (1-2 grönsaker per dag) och gurka,morot, viss frukt,majs som godis enstaka gånger.
Allting rått :)
Sedan bra hö då hela tiden,vatten och sedan får mina havregryn som extra :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
skippa pellets! hö hö hö och c-vitaminrika grönsaker
Det finns goda anledningar att låta bli pellets, men växande marsvin brukar behöva någon typ av kraftfoder. Här finns en artikel med alternativ. http://marsvin.ifokus.se/articles/4d716b08b9cb46222d077bef-alternativt-kraftfoder