Marsvin
Hej! Jag behöver lite tips och trix om marsvin alltså deras läten eller vad dom kan äta osv osv.. Tack för svar.
Humlansmarsvin har mycket info om marsvin på svenska. http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/skotsel/foder.html
Finns många ljud marsvin kan göra. När de gör långa kurrande så kan det vara tecken på dominans eller brunstighet. Korta kurrande kan tyda på att det är något som läskigt eller obehagligt. De kan tjuta väldigt högt, "weeek weeek", typ och det är oftast tecken på att de är upphetsade eller glada.
Exempel på mat till marsvin kan vara gurka, paprika, salladskål, morot eller kanske äpple och melon som godis. Det bästa är att ge lite av varje så är sannolikheten större att grisarna blir glada. Nytt färskt vatten bör de ha varje dag. Att ge lite hö regelbundet och ofta är viktigt och gärna bondehö (billigast och godast).
Marsvin vill gärna ha ett hus/gömställe vardera och det är alltid uppskatt med något roligt som leksaksbollar eller andra roliga gömmor/hus. De ska dessutom vara minst två och två för den sociala biten.
Klippa klor är viktigt vilket görs efter behov. Klipp hellre lite och ofta än vänta för länge för annars blir pulpan lång och risken ökar för skador. Ha också för vana att väga dem, gärna en gång i veckan för att hålla koll. Om ett marsvin rasar i vikt är det med största sannolikhet tecken på sjukdom.
Nu finns det mer en kan lära sig om marsvin och förhoppningsvis kommer du en liten bit på vägen med det jag skrivit. Kika gärna på Artiklar m.m som finns på MiF. Hoppas detta blir till någon nytta för dig 🙂
#2 Gurka och morot ärockså godis :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#3 Ah, ok 🙂Morot kan jag tänka mig, dock visste jag inte att gurka räknas som godis. Haha, vilken tur att jag ger paprika som standard.
#4 I princip bara vatten i gurka är därför :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#2 Innehållsrikt och bra svar, men jag vill tydliggöra en sak. (Antagligen var det bara en lite olycklig formulering). Marsvin ska ha mycket hö hela tiden. 80% av deras föda ska vara hö. Sedan kan jag ju tillägga att även om gurka är godis, så är det i a f inte lika onyttigt som det som innehåller mycket socker.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
#6 Ok. Oavsett om en ger hö hela tiden eller stora klumpar mer sällan så är det precis som du säger att 80% av det marsvin äter ska vara hö. Ja, om gurka innehåller mycket vatten är det inte lika onyttigt som det sockriga som du säger.