Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1035 ggr
annica@alienus.se
2015-09-23 10:00
0

Våningsbur

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag är ganska ny på marsvin. Om man inte räknar de stackarna jag hade som barn och ingen som helst kunskap eftersom djuraffärerna, tja, bara ville bli av med dem… Men nog om det. Jag har två honor. Är på väg att skaffa en till. Mina honor är 1.5 år och den lilla blir snart 3 månader. Jag vet att det kan vara vanskligt och jag ska tala med uppfödaren om möjligheten att återlämna henne om det inte funkar med nuvarande damer ☺ Så till bygget. Jag vill ha en tvåvåningsbur till dem. Men jag är inte helt säker på vilket material jag ska använda. Jag har tänkte att ha burarna på varandra. Hur mycket luft behövs emellan? Tycker många verkar mycket mörka. Kan jag isånafall sätta ut lampor, typ batteridrivna spots? Jag ska även ha en "uteplats" till dem. Jag tänkte ha en plastmatta i typ vaxduk eller liknande. Funkar det? De har en badrumsmatta sopm "springmatta" på nuvarande uteplats. Jag har ritningar på önskat bygge men de ser ut en av mina 4 åringar gjort dem…. Tar en bild på hur nuvarande bur ser ut så får ni peppra mig med idéer och råd. Som skulle vara mycket uppskattat! Tack på förhand

JonnaCecilia
2015-09-27 21:09
0

Jag har liknande planer. Stommen är billybokhyllor, sen tänkte jag förstärka botten med plankor (har en nu som jag har förstärkt botten med hyllplan men ska ta bort dem och sätta fast plankor istället), göra 2 hål i mittenhyllan med en stickborr så de kan gå igenom. Tänkte sätta ben på båda och en mittenplanka att ha ett tredje benpar fästa i. Tänkte sätta akrylplast som fönster på långsidorna mot rummet. Spotlights låter smart. Finns ju de som man kan klistra fast bara. Vet inte helt hur jag ska med ramp men tänkte mig en tvådelad. En liten platå i mitten så lutningen inte blir så skarp. http://www.clasohlson.com/se/Akrylplast/Pr341360000?userSelection=B2C&rememberCookie=false

annica@alienus.se
2015-10-04 19:56
0

Smart med glaset! Det kan man ju ha gela sidorna, eller nästan, så att det blir mycket ljusare! Tänkte sätta några spots eller ledlister som jag enkelt kan släcka. Sen funderar jag på om det finns något " idiotlätt" sätt att hålla undan för marsvinen? Eftersom de bor på ganska liten yta så blir det fort nedkissat och bajsat.