Inavel?
Hej! Jag undrar om det går något att köpa marsvin som är inavel har nämligen en kompis som har marsvin och det är inavel men får marsvinen mer sjukdomar enkelt något?
Beror på hur pass mycket inavel det är.
Parar man t.ex son och mor (ingen inavel sedan tidigare) på friska individer händer det ingenting.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Finns ju alltid en stor risk att marsvinsungarna kommer få olika sjukdomar under deras uppväxt, men de kan också må hur bra som helst hela livet. Beror helt på hur föräldrarna mått, och hur länge inaveln pågått. Du bestämmer själv om du tar risken.
~ Rheen.
Skulle nog inte köpt ett marsvin från någon som har inavel. Hur mycket inavel är det?
Det är son och mor!
Har det bara hänt en gång? Eller har mamman parats flera gånger med sina söner?

Vissa påståenden i denna tråd stämmer inte riktigt. När inavel sker kan det hända att defekter uppstår som ger sjukdom hos ungarna. Detta kan visa sig direkt eller senare i livet. Föräldrarna kan bära anlag för dessa sjukdomar utan att det syns eller märks och det finns inget sätt att ta reda på om problem kommer att visa sig hos ungarna senare. Det är lite som på lotto, det kan gå bra men det kan också bli problem. Sen leder hög inavelsgrad även till sämre immunförsvar.
#6 Defekter kan komma ändå. Men är föräldrar djuren friska är det ingen skillnad på mor & sonparning än två obesläktade.
Inavel blir endast dålig om dåliga anlag dubblas men man vet sällan exakt vilka sjukdomsanlag som kan ligga dolda så man bör undvika inavel . Har man otur kan just en sjukdom dyka upp i första generationen. Inga sjukdomar uppkommer genom genom inavel i sig. Om man inavlar väldigt hårt finns det ändå några tråkiga saker som kan uppkomma av just inavel reproduktionsproblem, sänkt immunförsvar och minskad kroppsstorlek men det är absolut inte aktuellt efter en generation

#7 ja det är klart att defekter alltid kan uppkomma men det stämmer inte som du skriver att om föräldrarna är friska är det ingen skillnad. De kan som sagt bära recessiva anlag för sjukdom utan att vara sjuka själva och som #8 skriver är det när dessa anlag dubbleras genom inavel som ungarna får problem.
#9 Du som missuppfattat vad jag skrivit helt enkelt. Med friska syftar jag på att de även inte bär på någonting.
Så allt det du skrev och det #8 skrev vet jag, och är också det jag syftar på men jag har bara formulerat på annat sätt.
#0 Inavel är alltid negativt, men effekterna är små. Skulle man jämföra stora grupper av marsvin skulle man antagligen se att inavlade djur lever i genomsnitt någon eller några månader kortare än ej inavlade djur. Samtidigt är det så mycket annat som påverkar om de blir sjuka och hur länge de lever, så inaveln har inte speciellt stor betydelse på det stora hela. Även dessa ungar måste ju hitta ett bra hem, så om du vill köpa ungarna så tycker jag att du ska göra det.
#10 Det finns ingenting sådant som helt friska indivier som inte bär på någonting. Det är klart att det är sämre att inavla från uppenbart sjuka föräldradjur, men även djur som har så friska gener de någonsin kan ha kommer att bära på enstaka dåliga anlag.