Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 2087 ggr
[julia&marsvin]
2015-07-05 09:49
0

Urinsten..

Jag har nu ett tredje marsvin som drabbas med urinsten och jag förstår inte varför. Jag ger sem mest gräs på sommaren och på vintern en blandnings av olika c-vitaminrika grönsaker, som paprika, vitkål blomkål, annat. Då och då får de gurka, tomat, isbergssallad och annat gott men inte så jätteofta. nu får de även oxbows pellets en gång i veckan. Men tidigare har de fått de varannan dag. Många uppfödare använder ju vitkål som bas, men ät inte den full av kalcium, vilket leder till urinsten? Kom gärna med funderingar och berätta vad ni ger era marsvin! :)

farvendal
2015-07-05 10:22
0

Vitkål innehåller visserligen en del kalcium, men inte jättemängder. Många grönsaker som innehåller mycket c-vitamin innehåller även mycket kalcium. Det går lite hand i hand, så det gäller att hitta en fin balans. Ett vanligt misstag är att man blir rädd för kalcium och utesluter många grejer och därmed får marsvinet även i sig för lite c-vitamin - ett ämne som behövs för att kroppen ska kunna hantera kalcium.

Matkalkyl.se är en bra sajt att kolla upp näringsinnehåll.  

Persilja är ju poppis att ge, men vad man lär tänka på att kalciumvärdet i det är skyhögt. 

Kolla upp hur vattnet är i din kommun.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Alwyn
2015-07-05 18:38
0

Mycket intressant artikel om just detta, om ni inte orkar läsa allt så bläddra ner till sida 11. Här ser man hur viktigt det är med en balanserad diet!:

http://stud.epsilon.slu.se/5634/8/torner_m_130605.pdf

[julia&marsvin]
2015-07-06 21:04
0

Har sökt runt nu och bland annat fått fram att överdosering av c-vitamin kan öka risken för urinsten! De blir nog ofta överdosering av c-vitamin här eftersom de får gå ute och käka gräs i några timmar om dagen på sommaren. (C-vitamin är ju en syra, askorbinsyra. Överflödig c-vitamin kissas ju ut = syra i urinen. Det leder sen till större risk för urinstenar.) #2 tack. Det var en lång förklaring. 👍🏻 #1 jag ska se om jag kan kolla upp vattnet. Det kommer från Vänern i alla fall. ;)

nightmares
2015-07-07 00:05
1

Jag vet faktiskt inte hur det är med C-vitamin och urinsten hos marsvin, men ville bara påpeka att många djur har sur urin (pH<7) medan marsvin har basisk urin (pH>7). Det innebär att mycket av det som gäller för t.ex. människor och risk för urinstenar antagligen inte kan översättas till marsvin.

Har dina marsvin varit släkt? Min uppfattning är att det också kan finnas en ärftlig faktor bakom urinsten.

Alwyn
2015-07-08 13:09
0

Allt det ni skriver bekräftas på sida 11 i artikeln jag länkade till. Överdosering av D- och C-vitamin, Kalcium och oxalater samt genetisk betingelse är de saker som de misstänker ligger bakom urinstenarna hos marsvin.

[silkesnosen]
2015-07-08 21:50
0

Jag hade två marsvin som ej var släkt som fick urinstenar. Jag upptäckte att det var pelletsen som jag hade köpt för att den var så väldigt full med nyttigheter. Jag bytte sedan tillbaka till den som de hade tidigare, den något tråkigare (de fick aldrig några mängder) och då försvann urinstenarna. Jag tror kanske att vi ibland proppar i dem för mycket av det goda så att de får problem.

[julia&marsvin]
2015-08-10 23:22
0

Just nu ger jag dem blast från blomkål (själva blomkålen äter vi själva 😛),  gröt på kruskakli, vatten och ungefär 1 tsk tranbärsjuice ( endast nu som förebyggande mot univägsinfektion). De får också gräs och klöver men inte Kirskål, maskrosor eller nässlor. Det är ju mycket kalcium i det. Säkert i gräs också förresten.. 

De marsvin som fått urinsten har inte alls varit släkt men båda har varit shelties! 

Den som just nu får förebyggande mot uninvägsinfektion är en virvel. Jag vet inte om det är att hon inte varit ute och käkat gräs, som är rikt på vätska,  men hon dricker mer nu tror jag. 

Skumt det där med oxalater! Det kunde tydligen skapas av för mycket c-vitamin. Nu får de därför exakta mått med c-vitamin. Varken för mycket eller för lite. Lagom är alltid bäst.

farvendal
2015-08-11 13:06
0

#7 som sagt, bli inte för rädd för kalcium bara. men får de blomkål i kombo med grönt utifrån så får de nog i sig den mängd de behöver.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Alwyn
2015-08-12 16:41
0

Ja lagom är helt klart bäst vad gäller c-vitamin till marsvin, det visar ju rapporterna! Lycka till, det blir säkert jättebra nu :-)

Idakarrlsson
2015-08-14 22:04
0

Dricker dem ordentligt?

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

[julia&marsvin]
2015-09-08 14:06
0

#10 Det är faktiskt just det dem gör.

lissora
2015-09-08 21:52
1

Jag hade en gris som fick en sten som opererades bort men bara så kort som ett halvår senare hade det kommit tre (!!!!) nya… Han togs bort :( men i alla fall så klarade sig mitt andra marsvin utan och de åt exakt samma mat. Så känns som det kan vara ärftligt? Han var ensam överlevande i sin kull och köptes från en uppfödning som hade både saltsten och gnagarblandning så kan ju ha med det att göra också… Värt att tillägga är att vi försökte med ALLT för att han inte skulle få urinsten igen, transbärsjuice, undvika allt med höga kalciumhalter… Men han fick stenar ändå

[julia&marsvin]
2015-10-09 06:52
0

#12 Ja, det tyder ju på att det är ärftligt. Två av de hör tre marsvien har dessutom varit shelties (och den tredje rex). Det kanske finns i rasen?