Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 887 ggr
perez
2015-10-17 15:40
0

Bråk

Jag har haft 2 marsvinshanar i 1 och ett halvt år nu och de har bråkat sedan första stund. Båda två är envisa och vill förmodligen vara den dominanta, vilket gör att de bråkar ofta. De hackar tänder, höjer pälsen, ena har t o m ryckt ut hårtussar från den andra mm. Det gör otroligt ont i mig och jag vill inte att de ska må dåligt eller göra illa varandra..

Imorse bråkade de som vanligt, och den ena jagade den andra för fullt. Tillslut pep ena jättehögt vilket gjorde att jag nu separerat de för dagen, och jag vill inte sätta ihop de igen. De kommer förmodligen bråka igen då vilket känns så hemskt..

Har provat en del saker nu, t ex att sära på de, duscha båda så att de luktar likadant och fått massor av grönsaker, har väntat ut länge på ifall det ska lugna ner sig.. har även haft kontakt med uppfödaren till de för tips.

Har förstått att kastrering inte kommer förändra deras beteende. Så jag funderar på att behöva lämna tillbaka en av de och köpa en ny bebis, och få hoppas på att de trivs bättre ihop och därmed inte bråkar. 

- Har ni någon erfarenhet av detta? 

- Tror ni att det hjälper att byta och hoppas på att den nya och en av mina "gamla" trivs bättre ihop och inte bråkar på samma sätt? Eller tror ni att den nya och min "gamla" kommer bråka lika mycket?

Det här är en sista utväg för vill verkligen behålla de båda som jag har, men jag kan inte se de bråka varje dag mer. Det känns fel att låta de bo tillsammans! Vill att mina marsvin ska må bra..

Ljungåsen
2015-10-17 18:15
0

Läst den här länken? Där kanske finns tips du inte provat. http://blogg.agria.se/marsvinsbloggen/2013/04/19/brakande-hanar/ Jag kan också tipsa om munkpeppar. Det fungerar ibland. Och det finns folk som har positiva erfarenheter av kastrering. Sannolikheten är större att dina hanar fungerar bättre med en annan yngre kompis. Att ha en åldersskillnad är oftast bra. Om du bestämmer dig för att bara behålla en av dina så skulle jag rekommendera att ta den som verkar minst dominant.

perez
2015-10-18 12:26
0

#1 Ja jag läste den igår då jag läste en annan tråd här när det var någon som haft liknande problem! Då hade du länkat den artikeln och gett andra tips. Fick nya tips som jag ska prova innan jag bestämmer mig för om jag ska byta någon..

Vart kan man köpa munkpeppar?

Ljungåsen
2015-10-18 12:37
0

#2 Här finns munkpeppar (finns förstås på andra ställen också) http://timotejandersen.se/orter/munkpeppar-hel-torkat/ Dosering 1-2 korn per kilo marsvin och dag.