Sellnick
Lille Virre, min söta huvudvärk, verkar nu ha fått sellnick. Inte så förvånande då han och hans bror Blixten kastrerade för knappt två månader sen. Tänkte lägga upp bilder, sen läste jag artikeln om Ohyra och kände att det behövs inte. Jag vet att det är sellnick… Typiskt. Så imorgon får jag ringa veterinären, tur jag får min inkomst den 19e, så behöver jag inte ens ta av veterinärkontot ;-) Såg att allt kan diskas med diskmedel så jag slipper köpa vilken, skönt. Jag antar att jag måste behandla Blixten med? Behöver jag rengöra flera gånger eller räcker det med en gång när de fått första dosen stronghold? Hoppas nu bara att min lokala veterinär kan ta detta så jag inte behöver åka 8 mil till Husdjurshälsan… Eller att det går att ta per telefon i så fall! Alla recept är ju ändå elektroniska nu för tiden.
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Ja båda måste behandlas.
När jag fått in sellnic har jag rengjort allting vid varje behandlingstillfälle.
Och använde virkon s för att vara säker.
Egentligen får de inte skriva ut på recept om de inte gjort undersökning.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Just det, visst är det så att sellnick är marsvinsspecifikt? Jag vet att Ringorm tex kan smitta mellan arter men sellnick kan väl inte spridas till hunden? (Eller mig?)
#1 Tack, misstänkte det. Läste att Virkon S är verkningslöst mot sellnick ändå så det känns som overkill.
# Jag tog det säkra före det osäkra hehe.
Såpa tror jag med ska fungera. Men inte säker.
#2 Marsvinsskabb sprids inte till människor. http://www.guinealynx.info/mites.html När det gäller om det kan spridas till hund får jag olika resultat när jag googlar, men troligen inte. Fråga veterinären.
#4 Haha, mm, jag känner ju för att typ bränna upp allt och köpa nytt men är tyvärr inte rik ;-) #5 Tack! Ja, jag får fråga. De är väldigt duktiga på hundar hos min lokala veterinär iallafall :-P Åh, kändes bara som fel tidpunkt det här! Alltså, inte för att det finns rätt tidpunkt att få sellnick, men just denna veckan, och just imorgon, har jag otroligt dåligt med tid! Ska själv till "människo-veterinären" aka doktorn imorgon, och har tusen grejer att ta upp med honom, plus nackspärr plus… Ja, ni vet, livet!
#4 Kände likadant xD
Har för mig att bara marsvin kan få det men inte säker.
#6 När det gäller rengöring så räcker det bra med diskmedel. Virkon S har ingen som helst effekt mot någon sorts skadedjur, det fungerar däremot bra för att få bort virus, bakterier eller svamp. http://www.pharmaxim.com/Media-och-marknad/FAQ/Virkon.aspx