Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1056 ggr
Splitter
0

Inredningstips och göra eget

Jag har två marsvins tjejer i en gallerbur på ca 110x90, och har lite problem med inredningen. Som det är nu så har de bara  två trähus och en aktiverings boll som inte ens används. Allra helst hade jag velat haft en hemmagjord bur, men har inte möjlighet att själv göra en, och de flesta som jag hittat på blocket är för stora för den lilla lägenhet där vi bor (just nu står buren uppe på en bokhylla, för annars finns det inte plats för den).

Hursomhelst, jag har möjlighet att sy hemma, men hittar inga bra mönster på bäddar, igloos osv? Någon som vet vart det finns att hitta? Jag har sett att dem flesta använder sig av fleece, är det av någon speciell anledning eller kan man använda andra material?

Hur fungerar hängmattor? Jag har sett att vissa har sådana i sina burar, men jag förstår inte riktigt hur det fungerar hehe… Klättrar marsvinen upp i dem? Och finns det ingen risk att de gör sig illa om de ramlar av, även om hängmattan inte är så högt uppsatt?

Tänkte också på om man har tex en bädd i buren, händer det inte då att marsvinen kissar på tyget? Hur gör ni då? Gör ni bara rent dem eller tar ni bort dem helt? Vänjer sig marsvinen efter ett tag och låter bli att kissa just där?

Och sen en sista sak. Jag har tröttnat på husen från arken, som dessutom håller på att gå sönder. Vad kan använda sig av mer än "riktiga hus" från djuraffärer, som också kan vara snyggt? Skokartonger har jag sett att vissa målat och smyckat ut, men kan inte färgen vara skadlig om marsvinen tuggar i sig? Är det någon här som gör egna hus, eller vet hur man enkelt kan göra själv (och kan visa lite bilder som inspiration)?

Tacksam för svar 😊

Never look down on someone unless you're helping them up ~

Rheen
1

Om du inte har så värst tuggalna marsvin skulle du ju kunna använda dig av olika pallar och/eller lådor av plast som hus. Sen så finns det ju olika målarfärger som inte är giftiga eller farliga. Jag har själv gjort en och annan bädd av fleece till grisarna här hemma, och eftersom mina inte har lärt sig det där med att kissa och sova på samma ställe inte är så fräscht, så tvättar jag bäddarna då de börjar bli i det äckligare laget. Anledningen till att man använder fleece är för att det inte lossnar trådar från det på samma sätt som t.ex. vanligt tyg. Där lossnar det som sagt långa trådar som kan fastna i tänder, magen, tassarna m.m. Håll dig därför till fleece, det gör inte lika stor skada om dina marsvin skulle få för sig att smaka på det. Sen tycker jag du ska pröva på att googla på "DIY guinea pig house" eller varför inte "DIY rabbit/bunny house". Folk har hittat på tusentals 'gör det själv' hus och leksaker för smådjur! Vad du än väljer att göra, lycka till! c:

~ Rheen.

Splitter
0

#1 Okej tack så mycket! :)

Never look down on someone unless you're helping them up ~