Ett varningens ord
Ett av mina älskade marsvin har fick urininfektion, trodde vetten jag var hos och även jag. Hon fick bactrim och vi fick gå hem. Hon åt själv hela tiden. Men tredje dagen hittade jag henne uppburrad och vänd mot väggen. Eftersom staden jag bor i inte har nåt djursjukhus bara distriktare åkte vi till Smådjurskliniken i Uppsala. Dessutom hade hon slutat och kissa. Men eftersom hon är gnagare som inget visar prioriterades hon inte utan hamnade hela tiden längre och längre ner på listan. Hennes allmäntillstånd blev sämre och sämre. Jag matade henne med Critical Care under tiden. Men timme efter timme gick och det kom hela tiden nån hund eller katt med ont i tassen som fick gå före. Efter 7 timmar utan hjälp i väntrummet beslöt jag för att ta hem henne och vårda henne hemma. När jag försökte prata med dem på Uppsala så sade de bara: marsvin tillhör inte våra vanliga patienter,. Men det står att de tar emot både marsvin och kaniner.
Så hem åkte vi 9 mil o distriktarna gav oss smärtstillande, vilket de kunde ha gjort innan vi åkte till Uppsala. Men jag ville ju få mitt marsvin röntgat…
Vill bara säga att man helst inte ska välja Uppsala smådjursklinik med sitt marsvin.
Stackars dig och marsvinet! Vilken jobbig och frustrerande upplevelse det måste ha varit! Hur mår hon idag?
Vi kämpar på! Hon får flytande Ipren för barn, Bactrimet samt stödmatar henne med Critical Care. När hon fick Ipren så började hon äta lite själv. Hon bajsar men jag har ännu inte sett henne kissa. Så vi får se. Det konstiga är ju att hon blev såhär sämre på tredje dagen som hon fått Bactrim.
Om hon håller sig såhär till imorn får jag leta efter nått annat djursjukhus att åka till. Tyvärr är det 20 mil till Roslagstull så det är uteslutet.
Jättebra att du både stödmatar och ger henne smärtstillande. Om det är så att hon äter lite själv när hon får smärtstillande så gör det ju ont någonstans. Förstår mycket väl att du vill ha henne röntgad för att se om det eventuellt finns urinsten som ställer till det. Att hon blev sämre tror inte jag beror på bactrimet, utan på någonting annat. Bactrim anses vara ett mycket säkert läkemedel för marsvin. http://www.guinealynx.info/uti.html
Smådjurskliniken (Universitetsdjursjukhuset) i Uppsala fungerar ju tyvärr inte speciellt bra för tillfället. Ringde dit för ett tag sedan när jag hade en hane med förmodad UVI och fick veta att de inte hade några tider på flera veckor utan endast tog emot akut. Blev varnad för att man kunde få sitta där hela dagen, så vi valde en lokal veterinär istället (Ekeby's djurpraktik, som faktiskt imponerade genom att veterinären som tog emot hade tydlig vana av marsvin). Även de små klinikerna borde kunna ge remiss till röntgen på Smådjurskliniken (vilket borde gå före i kön), men det är väl bäst att ringa och fråga innan du åker någonstans.
Men behandlingen som du ger låter helt rimlig om det är UVI. Mata på och försök få i henne vätska också (t.ex. genom att muta med gurka), då det är viktigt att kissa. Jag hoppas att hon blir bättre!
Jag bor också i Uppslala och väljer att besöka Ekeby de är hyfsat duktiga på marsvin. Ulltuna är inget alternativ om det inte är urakut deär nog duktiga där men det är så fullt att de inte hinner någonting. Det finns en duktig marsvinsveterinär på Ulltuna men det gäller att hon kan just då.
Tusen tack för stöd och tips🌺
Imorgon ska Andromeda till röntgen. Hon har börjat äta själv, men inte helt och drar sig hela tiden undan. Men det är bättre fast inte helt.
Vet att Ultuna aldrig mer kommer vara ett alternativ…
Tråkigt nog gick det inte alls bra…Min älskade goa nöffa somnade själv in på vägen till undersökningen…
Kanske om hon fått hjälp då på Ultuna så skulle hon ha levat…
Beklagar. Det är aldrig roligt när en älskad gris lämnar en, och ännu värre blir det om man hamnar i en sådan situation som du. Försök att inte hamna i tankar om vad som kunde hänt, det hjälper inte i det här läget. Jag tänker på er.
Nej vad hemskt!
Förlorade också min gris igår :(
Mitt hjärta bröt verkligen i hop ;(
Lycka till er.