Svullen tass
Hej!
jag kom precis hem från en resa och medans jag var borta tog min pappa och storebror hand om mina två marvin. När jag tog upp den ena så upptäckte jag först som en tio kronors stor sårskorpa på magen och sen en ganska rejält svullen framtass. Jag har ganska nyss varit tvungen att avliva ett marsvin som varit med mig i nästan 6-7 år vilket var riktigt tufft, och då skaffade jag ett nytt så att han som blev kvar skulle ha en kompis. Det är då mitt gamla som fått skadorna. Dom boåkade och så ju för att göra upp rangårdningen men nu kommer dom bra överens. Men ja, jag är orolig över det här, ska jag åka tillbaka till veterinären eller avvackta? Han värkar inte ha ont alls av något av det men tassen är rejält svullen ju . Han springer runt och hoppar även när jag tar upp honom utan den nya kompisen, som blivit alfa hanne.
Tacksam för svar!
Bella Bengtsson
Om det hade varit mitt marsvin så hade jag tagit honom till veterinären. Marsvin är skickliga på att inte visa att de inte mår bra.
Det låter som pododermatit (inflammation i trampdynan), som min äldre marsvinshane också fick. Han fick bada tassarna i klorhexidinschampo utspätt i vatten och blev bättre. Det är svårt att sitta och gissa såhär, men det är det jag tänker på. Ta marsvinet till veterinären oavsett, annars kan det bli riktigt smärtsamt!