Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2203 ggr
[Liinda]
1

Hjärnblödning

Igår kväll så ville inte Pepzi min 7 årsdam ha sin mat, hon satt i huset uppburad och såg eländig ut. Försökte inte flytta på sig när jag skulle plocka upp henne och hon kändes även lite kall. Blicken var lite frånvarande och när jag försökte ge henne gurka så åt hon lite och sedan missa hon gurkan 2 gånger och bet i bordet istället. När hon försökte gå iväg så stappla hon fram och huvudet var snett åt ena sidan. Jag trodde hon garanterat skulle gå bort så jag bädda in henne och satt med henne men efter någon timme så blev blicken lite piggare och imorse var hon stadigare! Jag vet inte riktigt vad som hänt men jag funderar på hjärnblödning? Idag är hon fortfarande väldigt trött, och hon går med koncentration och försiktighet. Men huvudet är inte snett längre och hon äter om man matar! Vet inte riktigt vad jag ville med denna tråden, bolla tankar? Funderar på hur länge som är okej att försöka göra henne bra. Sagt idag att vi får se imorgon hur hon mår och rör sig.

Ljungåsen
0

Om hon håller huvudet snett så skulle jag i första hand misstänka en infektion i innerörat. Hon behöver komma till veterinären så fort som möjligt. http://www.guinealynx.info/emergency.html#ear

[Liinda]
0

Fast hon håller inte huvudet snett nu. Utan det var under det kritiska igår. Idag håller hon kroppen rak!

Ljungåsen
4

Nånting är det ju som är fel, och sannolikheten för att hon ska bli bra av sig själv tror jag är liten. Om det hade varit mitt marsvin så hade jag tagit henne till veterinären, för provtagning och kontroll. Jag tror fortfarande att hon har någon sorts infektion, och hos marsvin är det nästan alltid bakterieinfektioner. Då krävs det antibiotika.

[Liinda]
1

Absolut är det något som är fel och självklart ska hon få komma till veterinären om jag bedömer att det behövs. Men i nuläget så tror jag faktiskt inte att det är något veterinären kan göra som inte jag kan. Det som gör mig fundersam på om det är en infektion eller inte är att om det vore det så skulle hon bli dåligare med tiden och inte bättre som det ser ut nu. Så det är därför jag är tveksam till infektion. Och bakterie infektion skulle jag nog märka på kroppen genom sår, svullnad, värme, var mm. Men jag är tacksam för förslagen och dina åsikter!

Ljungåsen
2

Marsvin kan utan problem ha bakterieinfektioner utan att du kan se det speciellt tydligt. En bakterieinfektion yttrar sig inte som du verkar tro. Eftersom marsvin är väldigt skickliga på att dölja att de mår dåligt så måste de må riktigt dåligt innan det är någonting vi märker. Du beskriver att hon varit sned och haft svårt att röra sig, och att hon inte rör sig helt normalt nu heller trots att snedheten gått över. Både snedheten och röreslseproblemen skulle kunna bero på en öroninfektion. Bristande aptit kan bero på en luftvägsinfektion. Båda dessa alternativ kräver antibiotika för att kunna behandlas. Helt ärligt förstår jag inte vad du tror du kan göra åt hennes problem hemma. Läs gärna mer här: http://www.guinealynx.info/emergency.html

[Liinda]
0

Hon rör sig normalt och är inte sned längre, hon går endast saktare med mer koncentration!

Bristande aptit kan bero på mycket , långtifrån endast luftvägsinfektion.

Jag anser att jag har bra kunskap och förmåga att se hur mina djur mår, och som det är nu så blir hon bättre för varje timme i princip.

Jag skulle åkt till veterinären om jag ansåg att hon inte är på bättringsvägen.

Om det vore öroninfektion som gått så långt att den påverka balansen så skulle hon inte bättre sig så som hon gör.

Vad är det som gör att du är så inne på öroninfektion? Har du haft djur med dessa problem eller har du särskild utbildning, jobb som gör att du är så säker på detta utan att ha sett djuret?

Ljungåsen
1

Jag är inte säker på någonting, däremot tycker jag det finns flera skäl för oro. Dels är det ett marsvin som inte beter sig helt normalt, dels är marsvinet ganska gammalt, och dels är det snart jul med begränsad möjlighet att få tag i en bra veterinär. Jag kan bara upprepa att om det hade varit mitt marsvin så hade jag tagit henne till veterinären.

[Liinda]
0

Pepzi är numera nästan helt återställd! Hon orkar tillomed ta fighten om dom godaste grönsakerna och dom hade dragkamp om en paprika tillomed! Så det går framåt hela tiden. Dock så är hon väldigt trött fortfarande och sover väldigt djupt när hon sover, nästan så man tror hon blev döv under anfallet. Eftersom jag är lite fundersam på hennes trötthet så har jag ringt till 2 veterinärer! Den första sa att hon är ganska säker på att det är något i hjärnan, neourologiskt fel och att dom inte kan göra något för henne förutom avlivning. Den andra jag pratade med på ett större djursjukhus sa samma sak. Det låter som en hjärnblödning och det är inte så mycket att göra åt det. Jag kunde komma dit och dom kunde göra massa undersökningar för att konstatera något som vi redan vet, men dom kunde inte behandla henne för det iallafall sa hon. Så jag fick rådet att se till att hon mår bra här hemma och se till att hon äter och dricker och bajsar och blir hon sämre så är det avlivning. Öroninfektion diskuterade vi och sjukdomsförloppet lät inte som det. Utan det var rätt klart att något i hjärnan gått fel. Så jag fortsätter som jag gjort hittills och hoppas tröttheten ger med sig också. Och håller tummarna för att det inte upprepas. Jag har inga problem att få tag i veterinär under helgen så det oroar mig inte :)

Ljungåsen
0

Tack för uppdatering med goda nyheter! Det var roligt att läsa.

[Liinda]
1

Pepzi är helt återställd sen en tid tilllbaka! Det syns inga tecken på att hon skulle varit dålig överhuvudtaget! :)

Ljungåsen
0

Jättebra!