Istället för spån?
Har en tös som jag misstänker är allergisk emot spån. Har sånt där pressat ifrån granngården. Toa-lätt har jag provat, men tycker det blir dyrt för bokhyllebur. Nu kommer jag givetvis köpa det ändå om inget annat funkar, men tänkte om någon visste något annat alternativ? Hampa spån, ska de vara bättre?
Lättströ eller easyströ? =)
Ja toa-lätt är för hårt ändå tycker jag för dem att gå på
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Lättströ suger bra, men jag tycker att bitarna är lite hårda. Easyströ suger inte riktigt lika bra som lättströ (men mycket bättre än vanligt kutterspån) och är mjukt och trevligt att gå på. Jag kör med lättströ i botten och ett lager easyströ uppepå. Det fungerar utmärkt här.
Tack för svar. Är dessa mindre dammfria å så det är bättre för hennes ögon? Såg det ej fanns lättströ på granngården vid mig, så får ta toalätt sålänge å be de beställa in kanske..
#3 Ja lättströ och easyströ dammar knappt något :)
#3 Instämmer i att de dammar mycket mindre än kutterspån.
På mitt lokala granngården har de börjat med Yes box stallströ, som är kutterspån fast bättre än granngårdens vanliga som inte håller så bra kvalitet. Jag tycker yes box är mycket bättre, så kan vara värt att testa. Stod inte på hemsidan och när pappa frågade dem för nån månad sen visste de inte vad han pratade om. Sen när mamma köpte vid nyår så hade de det och sa att de hade haft det länge, så den första personen var nog bara ny eller nåt… Typiskt iallafall att grisarna och jag kunde haft det hela hösten, jag brukar alltid hosta och nysa när jag städar buren annars, men inte nu längre. Sen finns ju alspån att beställa från typ animail.se, eller carefresh som många gillar och som är helt allergivänligt och sk dammfritt. Jag tyckte inte om det, tyckte det blev hårt och var svårt att städa, men vet folk som tycker tvärtom ;-)
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Jag använder Lättströ, alltså hampaströ. Funkar utmärkt och dammar väldigt lite. 🙂
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Jag tycker att torv är väldigt bra om man håller den lätt fuktig. Här kan du läsa om lite olika underlag: http://rsmustang.se/?page_id=90
#8 Torv är dock inte så bra inomhus. Lägger sig ett damm på möbler osv.
#9 Det håller jag verkligen med om. Man får sopa/dammsuga ofta!
tack så mycket för svar :)
tog en omgång toalätt nu som kommer räcka 2 gånger. Så provar jag lättströ efter det och håller tummarna hon blir bättre
tack så mycket för svar :)
tog en omgång toalätt nu som kommer räcka 2 gånger. Så provar jag lättströ efter det och håller tummarna hon blir bättre
Till mina två killar har jag majoriteten av buren täckt av filt med tidningar under och sedan ca 1/3 strö där höet ligger. Kanske kan vara ett alternativ om hon får möjligheten att vara utan strö. Också väldigt billigt eftersom man kan köpa filt på IKEA för 9kr och sedan använda den väldigt många gånger. Bara att tvätta den med resten av tvätten när man städar buren. :)
#13 Dock följer man inte lagen då, då minst halva buren måste ha någon form av strö.
Jag har mina marsvin på fleece funkar jättebra!
sök på google fleece guinea pig liners hittar du mer om det.