Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1538 ggr
luddtott
0

Bygga bur

Hej

Vi ska ta hand om två marsvin på lite längre tid så killen och jag sitter och funderar på burlösningar. Inuläget har vi lånat en 110x50(?) och har ett kompostgaller utanför uren så dom ska ha gott om plats att röra sig på. Jag ska lämna tillbaka låneburen och funderar nu på alternativ lösning. Har spanat lite på SAMLA lådor på ikea… 

En 130l blir juh förlitet men vad tror ni om två stycken som man kopplat samman på något listigt sätt. Fördenen vore ju onekligen att det är lättare att transportera "buren" när man ska till landet mm och den är ganska smidig att göra ren. Ytan blir lika stor eller aningen större än nuvarande buren. 

Tillsvidare bor dom bra i låneburen men jag hade behövt bolla lite ideer

Tips, trix och goda råd mottages tacksamt

//Cissi

CorneliaAndersson
0

Det funkar inte med pallkragar då? :) (Nu vet ju inte jag hur stort marsvin ska ha det) det finns ju 120x80 cm :) Kanske att man staplar dem uppe på varandra liksom! Det vet jag flera som gör kaninburar utav! :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

[AnimeV4]
0

Det går säkert smidigt att sätta ihop två SAMLA-lådor! Har du kikat på bokhyllebur, annars? Hur stor vill du att buren ska vara?

luddtott
0

Jo pallkrage va min första tanke nackdelen är ingen botten men storleken är lagom. Har haft hamster tidigare det va så tanken på lådan föddes. Jag tänker mej att runt 120 lång o gärna ca 70 bred. En hel Billy bokhylla hade tyvärr tagit upp halva köket(ibland suger det att behöva ta vuxna beslut) det och buren blir svår att flytta när vi tex åker till landet alt om grisarna ska passas av nån annan. Har kollat lite på ett Lack bord då det större är lagom stort o man kan göra en ramp ner på tidningshyllan på det o ha två lådor på bordet. Dock måste man ju börja i nån ende och jag tänkta att om man börjar med lådorna så kan man sen om man vill köpa soffbordet och bygga ihop senare. Just nu är nog tanken två lådor o så hål i sidan o binda samman lådorna antingen med grovt rör alt sätta galler ut med sidorna så det blir som en innergård. Sen tänker jag mej lite hyllor och skydd i lådorna då det är väldigt poppis att sitta på hustaken och spana :)

[AnimeV4]
0

#3 Jag och sambon var inne på att använda oss av två sängstommar för att sätta ihop en bur, fast vi kom fram till att vi ska bygga själva. Även en enkel barnsäng kanske är för stor för er? Annars kanske en byrå/liten bokhylla funkar? Det finns ju så många olika sätt att knåpa ihop detta på 🙂

Fruktzallad
0

Förlåt om jag kapar tråden, men hur hög måste kanten vara om man ska ha en egen variant av pallkrage hemma? Var går gränsen på höjden för att de inte ska klättra över utan stannar innanför kanten så att säga.

Rheen
1

25-30 cm brukar man rekommendera, #5. Fast det varierar ganska mycket, vissa grisar vill utforska världen och tar sig lätt över det, medan andra inte ens tänker tanken på att det finns 'frihet' på andra sidan och stannar i tryggheten, haha. Men som sagt; runt 25 borde funka! c:

~ Rheen.