Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 906 ggr
BlazeM
1

Nya marsvin!

Hej! 

Nu har jag äntligen skaffat två marsvinsdamer igen efter ett par års uppehåll av husdjur! De är ca 1,5 år gamla och kommer från en annan familj som omplacerade dem. Däremot tycker jag att de är tjocka och stora! Ser nästan ut som om de är dräktiga! De har fått någon sorts foder som liknar kattmat, men för marsvin. Kallas för "beaphar care +". Vet ej om det är något de ska ha över huvud taget? De hade även både saltsten och kalksten som jag tog bort omedelbart! Gav de massor av hö och lite broccoli. 

De är ganska skygga av sig, den ena springer rakt in i deras småhus så snart man närmar sig buren. Kan man på något sätt få dem lite lugnare? Jag är tacksam för era tips!

Tjeja
3

Bästa sättet att få dem lugnare är faktiskt att bara låta dem vänja sig vid dig och sin nya omgivning med alla det ljud och rörelser som är där till vardags.

Till skillnad från många andra djur blir marsvinen tamare av att man grejar med dem. Ju mer man pysslar om dem, tar i dem o s v ju mer vänjer dem sig. Medan många andra tamdjur behöver tid på sig att själv komma till en och lära känna sin människa behöver marsvinen att man "går till dem" istället.

En dags lugn eller två efter skräckflytten och sedan är det bästa du kan göra helt enkelt att pyssla med dem i normal mängd så som du tänker att du skall umgås med dem framöver.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

BlazeM
1

#1 Tack för svaret! Då vet jag i alla fall att det kan gå över med ompyssling, och effekten inte blir tvärt om! 😂

Tjeja
1

#2 absolut!

Du behöver ju inte gosa ihjäl dem det första du gör, men plocka upp och pilla med dem korta stunder regelbundet redan från början så vänjer dem sig med tiden. De upptäcker till sist att inget farligt brukar hända. Om du dessutom använder oemotståndliga mutor som tex gurkbitar eller persilja etc, vad dem nu gillar. Så lär dem sig snabbt att gos med dig är något positivt också. 👍

Mojma
1

Jag har haft marsvin sen barn o är nu 26, och jag tycker precis tvärt om. Jag tycker aldrig det funkar att vara för "på" marsvinen, det gör dem bara stressade- svårare att få tama. Mitt tips som gör/gjort mina marsvin tama är att för det första låt dem vara i sin nya miljö utan att plocka med dom alls, tills dom går utanför hus själv utan att flyga in så fort nåt rör sig, tex. Man märker tydligt när de börjar slappna av i sin miljö. Brukar ta 1,5-2 v. Under den här tiden dock kan du mata med grönsaker genom gallret om marsvinen själva kommer fram. De blir väldigt tama "i buren" och börjar söka kontakt helt själva OM MAN INTE tränger sig på innan de själva börjat visa denna nyfikenhet. Lycka till:) Is i magen med dessa små djur ger ett bra resultat långsiktigt, lätt att bli för ivrig med just marsvin då de ju är lite åt det fegare hållet, oftast

Tjeja
1

#4 bra mojama… vi har uppenbarligen helt tvärt om erfarenheter! ha ha..

själv har jag haft uppfödning av marsvin med upp till 42 djur som mest. Inget stresspyssel, dvs man ska inte vara mer på än man kommer att vara sedan. utan bara vara normal redan från början. Men ja… ditt resonemang har jag faktiskt inte hört ifrån så många erfarna marsvinsfolk förut. Min erfarenhet är att blyga och skygga marsvin inte blir tama eller kommer ut någongång om man inte hjälper dem till det. Haft marsvin som fått gå som rent flocksällskap utan att jag pysslat mer med dem än absolut nödvändigt. Och som aldrig kommit fram frivilligt och aldrig blivit tama förrän de fått ett eget hem med människor som pysslar om dem. (till en början mot deras vilja då förstås).

Tjeja
1

En sak till.. . man ska inte underskatta goda mutor… de kan vara till stor hjälp för att få en gris att slappna av. 😉