Pellets
Hej! Jag undra om in vet någon pellets med kalkhalt på 0,8? Tack i förhand!
Bättre att inte ge pellets alls :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 men vad ska jag då ge till mina 1 åriga grisar?
Det finns en massa alternativ till pellets. http://marsvin.ifokus.se/articles/4d716b08b9cb46222d077bef-alternativt-kraftfoder
#2 i #3 finns bra länk
Jag ger mina havregryn istället :)
Mina älskar havregryn! 😃
Ok får se hur jag gör😉
Nu har jag läst lite och undrar om ni tycker jag ska ge kornkross istället till mina grisa som är ganska överviktiga (eller man känner magen på dom) tycker ni det skulle vara bra?
#7 Om de är överviktiga så behöver de inget kraftfoder alls. Sen är alla marsvin ganska runda om magen, så enklaste sättet att kolla om de är i bra hull är att känna på dem. Man ska kunna känna revben och ryggrad, men inte alltför tydligt. Annars är kornkross ett bra kraftfoder. Jag har gett det till mina marsvin i många år, och jag har aldrig haft ett överviktigt marsvin.
Som #8 säger ska man kunna känna revbenen, men de ska inte kännas alltför väl eller vara synliga. Man ska inte behöva trycka mer än lite lätt!
Vad har de ätit innan och vad äter de idag? Vilka pellets och vilka grönsaker får de? Frukt?
#8 ok men vart sitter revbenen? Hehe sitter dom på undersidan? #9 okej först fick dom 1/2 msk pellets var nu får dom 1/2 msk pellets var 5 dagar i veckan och kruskakligröt (är inte säker på om det stavas så) 2 dagar. För fick dom typ bara kål och paprika eller apelsin men nu försöker jag variera mer och mer. Kål,paprika, persilja, apelsin,broccoli och nu har jag även börjat med kålrot så en eller två utav dessa grönsaker brukar dom få som "c-vitaminmat" och sen något gott som sallad gurka eller lite tomat brukar vara i matskålen låter det bra?
#10 Revbenen hittar du enklast på sidan av marsvinet, långt fram strax bakom frambenen. På undersidan är det svårt att känna någonting. Bild på skelettet finns här. https://psteinbauer.wordpress.com/anatomy/
#10 Apelsin ska du ge väldigt sällan, frukt överhuvudtaget, men apelsin är väldigt syrligt för marsvin, risk för munsvamp
Tomat och sallad är godis med :) Men vitkål, spetskål, paprika, blomkål, grönkål, persilja, broccoli t.ex är bra, jag ger 1-2 sorter per dag.
MOrot, gurka, sallad, tomat, frukt tex godis någon gång per vecka
#10 Jag tycker att #12 har svarat väldigt bra, men jag slänger med en väldigt bra länk också!
http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/skotsel/foder.html
Där kan du även klicka på "Grönsaker & frukt", "Näringstabell" och "Vilda växter" 😉
Ok tack alla😍👍❤️
#14 Absolut! Undrar du något mer är det bara att fråga!😃
#15 ok bra😉 för kände på mitt ena marsvins revben och kände dom lixom inte när jag klappade han vanligt men om man tryckte lite försiktigt så kände man dom och magen är ganska stor tycker jag men har inte så mycket att gemföra med en hur dom såg ut när dom var 9 veckor då det är mina första marsvin. Så undrar om jag ska kalla dom överviktiga? (Har redan börjat motionera dom mer)
#16 Det är svårt att säga när man inte har marsvinet framför sig. Om du inte behöver trycka mycket (försiktigt!) för att känna revbenen så ska det nog inte vara någon fara. Du får gärna publicera någon bild :)
#16 Om du inte känner revbenen när du klappar vanligt, men känner dem om du trycker lite försiktigt så skulle jag nog vilja påstå att marsvinet är lagom tjockt. Alla marsvin har rund mage.
#18 "Lagom tjockt" hehehe :D
#17 aaaa… Okej ska försöka fixa en bild imorgon. #18 aaaa… Får hoppas det😉
Jo, han var lurvig. Omöjligt utifrån bilden att avgöra om han är lagom tjock, men det är han säkert, eftersom du kan känna revbenen.
Svårt när man inte kan känna, men av bilderna att döma ser de helt okej ut 🙂
#22 Haha ok får hoppas det 😉 #24 Aaa… Förstår men får hoppas att du har rätt😉
Ta och väg dem + skriv upp i almanackan och fortsätt med det en gång i veckan så har du koll på att de håller sig på en bra vikt. Du skulle även kunna fråga ex. djuraffär eller uppfödare så kan de säkert kolla hullet på dem. En uppfödare är allra bäst, men har du inte möjligheten går det säkert bra med en djuraffär också.