Unge vikt
Fick hem mina marsvin Sheldon och Barney, en vuxen och en unge, för ca 1,5 vecka sedan. Sheldon var 5 veckor när jag hämtade hem dem dvs han är 6,5 vecka nu. Han gick ner ca 15-20g första dagarna vilket jag förstått är helt normalt när allt är nytt och så. Nu har han börjat öka lite i vikt och väger nu samma som när jag hämtade hem dem. Hur mycket bör en unge i den åldern öka i vikt per dag? Han väger nu 391g. Är det en "normal" vikt för den åldern? Jag tycker han ökar så långsamt i vikt även om han äter bra.
Min lille vägde 356 g när han var åtta veckor, men han var mycket liten när han föddes, så det är en låg vikt. I den åldern ökade han med ungefär 5-6 g per dag, och det tror jag är en ganska normal viktökning.
Tack för svaret. Då är han inte så liten då :). Han har ökat 2-3g per dag de senaste dagarna vilket jag tycker är ganska lite.
#2 Jo, 2-3 g per dag låter lite. Får han kraftfoder? Jag rekommenderar kornkross. Det kan man ge fri tillgång på, åtminstone om man har ett växande marsvin.