Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 795 ggr
BlazeM
2016-03-07 21:21
0

Hungriga marsvin?

Det har nu gått ca en månad sedan mina grisar har kommit hem till mig. I deras gamla hem har de haft tillgång till något pelletsliknande hela tiden, och pyttelite hö i en "höhållare" på burens sida. Jag tog bort höhållaren, la i massor med med hö på golvet (gör det 2-3 ggr/dag) och tagit bort pelletset eftersom de var otroligt feta! De får C-vitaminrika grönsaker varje dag. Nu till min fråga, varje gång de hör att någon närmar sig börjar den ena skrika som ett brandlarm och kommer fram till gallren. Hö har de, grönsaker har de fått, men ändå skriker de efter mat! Men när jag kommer fram så rusar de in i huset såklart. Jag förstår inte, kan de vara hungriga för att de inte får pelletset längre? De gjorde inte så de första veckorna, bara på sistone.

[AnimeV4]
2016-03-07 21:25
0

De är marsvin, de vill alltid ha mat😉

Det låter jättebra att du bytt kost! Slänger med en artikel om kraftfoder också, då växande marsvin behöver det.

Artikeln: http://marsvin.ifokus.se/articles/4d716b08b9cb46222d077bef-alternativt-kraftfoder

BlazeM
2016-03-07 21:27
0

#1 Tack för det snabba svaret! Mina grisar är snart 2 år gamla, så jag tror inte de växer mer 😃 Men jag ska absolut läsa artikeln! :)

[AnimeV4]
2016-03-07 21:28
0

#2 Okej, då är det bara en fördel! Det tycker jag, för det står mycket nyttigt däri!🙂

Ljungåsen
2016-03-08 07:27
0

Att de låter som ett brandlarm när de hör dig är bara deras sätt att tigga, och det är sånt som marsvin gör när de tror att det ger någonting. Jag brukar belöna mina när de tigger, oftast med en ärtplätt. Det kan vara ett bra sätt att göra dem mindre rädda, men det kommer göra att de låter mer.