Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 520 ggr
Marsviin_
0

Egentilgen?

Hej!..

Marsvins hanar har ju en taljtjörtell som man ska tvåtta,.. men Vad är det egentligen som händer om Man inte gör det ?  Och var är taljtjörtelln till för?..

Kram Line och grisarna uppe i norr :)

Diana61
0

Nu är jag inget proffs på detta men saken är den att denna är till för att markera revir och den kan ibland bli överproducerande och gegga ihop sig och då måste man tvätta den. Den luktar dessutom himla illa så det skadar ej att hålla den ren.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

AmandaF
0

Jag har aldrig rengjort körteln förut så jag undrar hur ska man på bästa sett göra det . Det är ganska kladdigt just nu så jag skulle verkligen behöva veta :)

idipidi
0

Det som händer om man inte gör rent den är att det kan bli väldigt äckligt. Pälsen klibbar ihop sig, det bli kokor av talg och i vissa fall kan de vara kladdiga en bra bit upp på ryggen.

Det enda som hjälper är diskmedel eller andra fettlösare. Om man gör rent den regelbundet från att de är små är det inga problem men om man inte har gjort det måste man vara väldigt envis och tvätta flera gånger med diskmedel. I vissa fall kan man behöva klippa bort de värsta. Sen bör man hålla efter Talgkörteln ungefär lika ofta som man klipper klorna.

AmandaF
0

okej,vad bra då vet jag :)